دین و مذهب 19
روضه خوانی بخش سوم
توضیح : دوستان عزیز موارد اصلاحی را برای ما بفرستید تا مطالب دقیق تری برای منابع آیندگان به جا بگذاریم . سپاس
برای روضه خواندن ، هیچگاه شرط پول نمی کردند و معتقد بودند که اگر کسی بگوید در قبال این مجلس روضه اینقدر پول می خواهم ، فعل حرامی را انجام داده است . پس از اتمام روضه خوانی و در آخرین جلسه ، مردم « ریز » می کردند . ریز کردن به صورت بود که هنوز مجلس روضه پراکنده نشده بود و مردم نشسته بودند که یک نفر برمی خواست و در مقابل مردم می رفت و هر کسی هر مقدار پولی که دلش می خواست کمک می کرد و یا وعده می داد و به این وسیله مبلغی جمع می شد و به روضه خوان می دادند . بانی روضه یا به صورت دایم و هرساله روضه خوانی داشت یا این که به صورت مقطعی بود . بعضی از مردم برای حل شدن مشکلاتشان ، تعداد مشخصی مجلس زبان می زدند ( نذر می کردند) و در پایان روضه ، مبلغی تقریبی که عرف هر زمان بود را به روضه خوان می دادند . گاهی نیز مبلغی را مشخص می کردند و به روضه خوان می دادند بدون این که بخواهند در منزلشان روضه ای برگزار شود .
تاریخچه ی روضه خوانی :
برای استناد به تاریخ روضه حکایتی را نقل می کنم : محب بی باک فرزند قاید عوض برایم تعریف کرد و گفت روزی در آقا محمد ترک بودیم و محوطه مملو از افرادی بود که از بنار آمده بودند تا روضه ای را بشنوند . کربلایی خدارحم فرزند محمد جعفر ، مشهدی عبدالعلی را صدا زد و گفت یادم می آید که کوچک بودم و با جمعی به همین جا آمده بودیم تا به روضه ای گوش بدهیم . یکی از حاضران ( محب نامش را به من گفته ولی الان یاد داشت هایم را در اختیار و در آینده ویرایش می کنم ) دیگری را صدا زد و گفت یادت هست روزی با جمع مردم آمده بودیم اینجا تا روضه گوش کنیم ؟ حالا در آن جمع فقط من و تو زنده ایم و بقیه مرده اند . و حالا فقط من و تو ( کربلایی خدارم و مشهدی عبدالعلی ) از جمع آن روز زنده ایم . با توجه به این داستان ، اگر تولد کربلایی خدارحم را نیمه ی قرن پیش حدس بزنیم ( 1250 )، و اگر سن دو نفری که تا کودکی کربلایی خدارحم از جمع قبلی مانده و حکایت را گفته اند تقریبا 70 سال فرض کنیم ، با وجودی که روضه خوانی عمری بلند دارد اما تقریبا از سال 1180 شمسی مستند است .
بانیان روضه :
یکی از بانیان قدیمی روضه ، کربلایی خدارحم فرزند محمد جعفر بود . او درحدود سال 1300 شمسی ، مجالس را برگزار می کرد . پس از آن حاج شیخ علی مظاهری و به نیابت از ایشان علی آزاد بود . در بین افراد نسل بعد ، محمد جعفر غلامی ، حاج سید باقر موسوی و نسل امروزی تر ، باقر بوستانی فرزند علیباز ، حیدر باقری و حاج ابراهیم شجاعی بودند . از افراد جوان تر نیز می توان از محمد تقی باقری نام برد . در ضمن محمد رضا باقری فرزند حیدر نیز همه ساله پذیرای روحانیونی است که ایام محرم الحرام به بنار اعزام می شوند . دیگران نیز به صورت پراکنده بانی بوده اند .
روضه خوانان :
از روضه خوانانی که از جایی دیگر به بنار آمده و روضه خوانده اند ، یکی آخوند پلی بود . چون پشت گردنش پل (غده ) درست شده بود به همین دلیل این نام را به او داده بودند . دیگر حاج احمد الهیاری که شرح آن در بخش پیشین آمد و هردو نفر ساکن روستای زیارت بودند . از روضه خوانانی که در بنار از محبوبیت خاصی برخوردار بود و تا پایان حیات نیز به بنار می آمد ، حاج سید نعمت موسوی معروف به « آ سی نعمت » از آبپخش بود . یکی از بستگان علی آزاد نیز بارها به بنار آمد و روضه خواند و امروزه نیز هر سال روحانیون اعزامی از حوزه های علمیه در ماه محرم به بنار می آیند . چند سال پیش آقای زارع از علامرودشت فارس و امسال نیز آقای حاج سید علی عمادی مجد حافظ تمام قرآن از قم ، تا این تاریخ ، آخرین نفر از آن گروه هستند . فرق عمده ی روحانیون محلی با روحانیون اعزامی در این است که روحانیون اعزامی ، علاوه بر روضه خوانی ، نماز جماعت را نیز برگزار می کنند .
روضه خوانان معروف بنار عبارت بودند از:
1- کربلایی رضا فرزند حیدر برادر هاشم زمانی . او معمولا هر دو سال یک بار به کربلا می رفت و ارادت خاصی به امام حسین(ع) داشت . وی کلمات را به آهستگی و تمانینه ادا می کرد و از روی کتاب روضه می خواند .
حکایت :
نقل است که روزی کربلایی رضا فرزند حیدر می خواست روضه بخواند . مردم همه نشسته و سراپا گوش بودند . او در ابتدای سخن ، بسم الله را بسیار کشید . کربلایی مراد زمانی که شوخ طبع بود فورا گفت : برای رحمان و رحیمش بروید لحاف ها را بیاورید . (یعنی تا موقع خواب به طول می انجامد ) . او نیز گفت : اگر سگی هم از کنارت بگذرد و درّی در دهان داشته باشد و بیندازد ، آن را حلال کن و بردار .
2- حاج علی صدیقی . ایشان گاه گاهی روضه خوانی کرده اما به نام روضه خوان معروف نبود .
3- کربلایی عبدالله شجاعی فرزند ملا علی . وی نیز گاه گاهی روضه خوانده است .
4- ابراهیم ابراهیمی فرزند فتح الله . وی اگرچه گاه گاهی روضه خوانده اما به تعزیه خوان معروف بود .
5- حاج ابراهیم جاودان فرزند غلامحسین . وی از روضه خوان های معروف بنار بود اما از روی کتاب روضه می خواند .
6- محمد جعفر غلامی فرزند حسین وی هم از روی کتاب و گاهی هم از حفظ روضه می خواند .
پس از این نسل ، در بنار روضه خوان نبوده و همیشه از جاهایی دیگر روضه خوان آمده است .
_____________
این بخش بر اساس گفتار محب بی باک فرزند عوض ، حسن بی باک فرزند محب ، محمد جعفر غلامی فرزند حسین و حاج حسین عوضی بناری فرزند غلامحسین و احمد زمانی فرزند حسنعلی تنظیم شده است .