فرهنگ عامه
ادامه
اتوتلتوته متل ( اتل متل توتوله )
نار احمدی نارِ شکر ( شاید نام شخص یا طایفه ای باشد )
تو تیشه وردا موتور ( تو تیشه ، و من تبر برداریم )
بریم و جنگِ کانظر ( به جنگ قاید نظر – نام شخص – برویم )
کانظر هی که
هو که ( قاید نظر های و هوی کرد )
گله ی شا رم که ( گله ی شاه ، از ترس رم کرد )
سی و سه تاش کم که ( سی و سه عدد از آن گم شد و کم شد )
دختر شا شونه می خوا ( دختر شاه ، شانه - شانه برای موی سر یا کتف و یال ؟- می خواهد )
شونه ی مردونه می خوا ( شانه ای مردانه می خواهد )
پشت دسش دونه می خوا ( پشت دستش دمل با پوست سفت و سخت به وجود خواهد آمد )
او گرم می خی یا او سرد ؟ ( آب گرم می خواهی یا آب سرد ؟ )
توضیحات :
برای خواندن این شعر ، تعدادی از کودکان شانه به شانه ی هم می نشستند و پاهایشان را رو به جلو و همگی به سمت دراز می کردند . یکی از آنان در حالی که با دستش روی پای دیگران می زد و می گذشت ، این شعر را به صورت مقطّع می خواند ( اتوتل / توته متل / ناراحمدی / نارِ شکر / تو تیشه وردا / مو توَر / بریم / به جنگِ / کا نظر / کانظر / هی که / هو که / گلّه ی شا / رَم که / سی و سه تاش / کم که / دخترِ شا / شونه می خوا / شونه ی مر / دونه می خوا / پشت دسش / دونه می خوا / او گرم می خی / یا او سرد؟ ). در آخرین قسمت شعر ، دستش روی پای هر کسی بود ، باید جواب می داد که : آب گرم یا آب سرد . اگر آب گرم می گفت ، خواننده ی شعر با شدت از پایش نیشگون می گرفت ولی اگر آب سرد می خواست ، شدت نیشگون کمتر بود . بعید نیست که این بازی برای زنده نگه داشتن واقعه ای تاریخی در ذهن جامعه شکل گرفته باشد چرا که در جریان آن ، هم شمارش و سان دیدن ، هم نیشگون گرفتن و تنبیه و هم از جنگ و های و هوی و رم کردن گوسفندان شاه و .... سخن به میان آمده است .