سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حوادث      1

سیل  قسمت یکم

مردم بی دفاع جنوب ، در طول حیات خود ، با حوادث تلخ زیادی رو به رو بوده اند که گاه یکی از آنان کافی بود تا تمام ساکنان یک محل را نابود کند . از جمله ی  این حوادث وحشتناک می توان به بیماری ها ، سیل و ..... اشاره کرد . در کتاب نگاهی به بوشهر اثر استاد ایرج افشار سیستانی صفحه ی 685 آمده است :

 در سال 366 هجری قمری ( 976 میلادی ) زلزله ای شدید شهرستان های سیراف را ویران و خالی از سکنه ساخت . پیش از سال 366 ه.ق نیز در سیراف زلزله رخ داده است زیرا مسعودی می گوید : « ما بیشتر نقاطی را که به فراوانی و اهمیت زلزله معروف است ، دیده ایم چون سیراف ساحل فارس که ما بین دریا و کوه است . »

هر کدام از ما در طول عمر خود چندین بار شاهد وقوع سیل و یا طغیان آب رودخانه بوده ایم اما این بلاهای طبیعی در زمانی که مردم هیچ گونه راه مقابله ای با آن را نمی دانستند ، ویرانگر بود و مردم برای نجات جان خود ، از نقطه ای به نقطه ای دیگر پناه می بردند چنان که مردم بنار در طول دوران زندگی خود ، چندین بار مکان زندگی خود را تغییر داده اند که بر اساس شواهد و سخنان پیشینیان ، به سه دوره از تغییر مکان روستای بنار آب شیرین اشاره خواهم کرد . به نظر می رسد که هر سه دوره ، سیل و طغیان آب رودخانه باعث جا به جایی مردم از مکانی به مکانی دیگر شده باشد     .





تاریخ : چهارشنبه 94/6/11 | 6:38 صبح | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.