ساعت دماسنج

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 
+ مسلم جعفري 

قديمي ترين ساعت امام رضا + تصاوير

تاريخ نشر: يکشنبه 23 بهمن 1390 | مشاهده : 2472 | ساير خبرهاي گوناگون ارسال به دوستان

ساعت قديمي صحن آزادي، ساعتي بزرگ و کهن است که در برج بالاي ايوان جنوبي صحن آزادي، نصب شده و مشرف به رواق امام(ره) است.

به گزارش پانا، اين ساعت که اولين و قديميترين ساعت آستانه است، ساخت منچستر انگلستان بوده و در زمان ناصرالدين شاه قاجار توسط امين الملک صدراعظم ايران، وقف آستان مقدس حضرت رضا(ع) شده است.

تاريخ موجود در پياله زنگ ساعت نشان دهنده سال 3981 م است که مربوط به 011 سال قبل است. اين ساعت، ابتدا در برج بالاي ايوان غربي صحن انقلاب اسلامي) صحن کهنه (قرار داشت و حدود 54 سال قبل، از آن جا به بالاي ايوان جنوبي صحن آزادي) صحن نو (يعني مکان فعلي آن انتقال يافت.

ظاهراً علت انتقال ساعت به اين مکان، به دليل نشست پايه‌هاي سردر ايوان صحن انقلاب اسلامي، به واسطه سنگيني ساعت و پياله‌هاي آن بوده، که پس از ترميم و استحکام شکست آن، ساختماني از بتن در بالاي ايوان ساخته شد و با کاشي معرق تزيين يافت. پس ساعت خطي را که مرحوم عبدالحسين معاون از هامبورگ آلمان خريداري کرده بود، جايگزين اين ساعت کردند.

جالب است بدانيد، ساعت صحن آزادي، در ابتدا به وسيله هندل دستي و بزرگي، کوک مي‌شد که پس از ورود برق به مشهد، اين ساعت نيز برقي شد.

در حال حاضر به وسيله الکتروموتور کار مي‌کند که هر 42 ساعت يک بار کوک مي‌شود و چنان چه با قطع برق مواجه شود، کوک آن تا 42 ساعت فعال خواهد بود.