سفارش تبلیغ
صبا ویژن

از قلم افتاده ها   1 

شیوه ی کشاورزی امروز با گذشته بسیار فرق کرده است . در گذشته مردم به ناچار هر مقدارغلهاز خاک می رویید را درو می کردند ولی امروزه  در سال های کم باران ، بسیار پیش می آید که کشاورزان غلات را درو نمی کنند چون  برایشان هزینه ای بیش از درآمد دارد . گاه گاهی نیز پیش می آمد که کسی تلمبه ای حاشیه ی رودخانه نصب کرده و به کشت صیفی جات می پردازد و در کنار این کار ، چند قطعه زمین را نیز آب می دهد . کاشت هندوانه ،  پیاز ، کاکل ، گوجه فرنگی ،  بامیه و... در بنار سابقه ای گسسته داشته است .

اولین گوجه فرنگی در بنار ، حکایت جالبی دارد که آقای  حسن بی باک آن دا چنین نقل می کند :

« یک بوته ای درباغچه ی غلامعلی ملازمان پدرمحمدزمان زمانی سبزشد. هیچ کس نفهمید که چیست. کم کم بزرگ شد. محمدزمان برایم نقل می کردکه مثل انگوردرزیرش «رک1»زدیم تااین که بزرگ شدوگل زردی داد. روزی نوروزتنگ ارمی (برادرآخوندعبدالحسین تنگ ارمی که درآن موقع دربنارسکونت داشت) ازکوچه می گذشت. محمدزمان اوراصدازدوگفت: نوروز بیا. علفی درباغچه ی ماسبزشده ، به آن نگاه کن شایدآن رابشناسی. نوروزآمدوبه محض این که به آن نگاه کردخندیدوگفت به این می گویند گوجه فرنگی 2. محمدزمان گفت: نوروز ! کارِ چه می آید؟(به دردچه می خورد؟) گفت: باآن «اوپیاز3» می کنند. پت پتی(به تنهایی وبدون قاتقی دیگر)) هم می خورند. همان بوته ی گوجه فرنگی، یک من ونیم تایک من ویک چارک 4 محصول دادوماخیلی ازآن فروختیم وخودمان هم دائم ازآن می خوردیم ودومرحله هم سوغات کردیم » . این اولین گوجه فرنگی دربناربود.

کربلایی احمد نعمتی از کسانی است که با تلمبه به کارهای کشاورزی و از جمله کاشتن گوجه فرنگی  پرداخته است . 

در گذشته ، هم پای نخل های بنار ،  باغ هایی دیگر نیز در دهستان زیارت وجود داشت که به عنوان مثال می توان به باغ جنی ، باغ موری ، باغ کل قاسم در زیارت و باغ حاجی مح سین در کلل اشاره کرد . صاحبان باغ های فوق در باغشان چاه نیز حفر می کردند و با دلو یا سطل از چاه با بکرک آب می کشیدند و یکی یکی دمیت ها را آب می دادند . کشاورزان زمین های منتهی به باغ خود را به عنوان سراب نمی کاشتند تا در زمستان ، آب های سطح زمین در آن جاری وبه باغ هدایت شود .  به مرور زمان ، نخل که تا روزگاری درجه ی سوم اهمیت را داشت ، در اولویت قرار گرفته است .

_________________

1- رکrok   ستون چوبی

2- نوروزباانگلیسی هاکارکرده بود وگوجه فرنگی رامی شناخت.

3-اوپیازow piyaazh   نوعی غذای ساده.

 

4- من manدربنارمعادل معادل75 کیلوگرم است.





تاریخ : چهارشنبه 93/10/10 | 5:2 عصر | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.