سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 شیوه ی زندگی ساکنین بنار آب شیرین   5

بخش دوم         قسمت دوم

بلتک  (baltak  ) : بوریای خرما ، نوعی حصیر که از برگ های درشت نخل بافته می شود . گاه کیسه های حصیری (بل ) ویژه ی خرما و تنباکو را بریده و از گسترده ی آن بجای فرش استفاده می کنند که به آن نیز " بلتک " می گویند .

ترک ( tark  ) : حصیر بزرگی است که از برگ نخل بافته می شود ، ترک موارد استفاده فراوان دارد از جمله به هنگام برداشت محصول ، پنگ های خرما را روی آن می ریزند و یا برای پوشش بیرونی سقف اتاقکهای حصیری مانند " پاپیشی " یا " شاشی " به کار می برند .

تک ( tak  ) : نوعی زیر انداز است حصیرمانند که از برگ های نخل بافته می شود .

طرز تهیه : ترک و تک  مثل بل ساخته می شوند با این تفاوت که چند رشته ی بافته شده از برگ نخل را در کنار هم (به موازات همدیگر )قرارداده و به هم می دوزند ، البته نوعی تک نیز به صورت یک دست و گاهی نیز دایره ای بافته می شود .

کراخه ( kerâxe ) : نوعی انبار گندم و غلات است که به شکل  استوانه ای  بدون قاعده با برگ نخل بافته می شود . ارتفاع و قطر  آن حدود یک و نیم تا دو متراست وپایین  آن را (نقطه اتصال به زمین ) با گل می پوشانند وته آن لایه ای از کاه می ریزند و غلات را  روی کاه به اندازه ی گنجایش کراخه میریزند و سپس روی غلات را نیز با لایه ای از کاه می پو شانند . کراخه در لغتنامه ها به معنی " بوریا پاره " است .

باویزن ( bâvizan ) : باد بزن دستی است که از برگ نخل درست می شود و بردو نوع است : " دسته دار " که برای خنک شدن بخصوص در فصل گرما به کار می رود و " گرد و مدور بدون دسته " که مخصوص باد زدن و روشن کردن آتش است .

کله بلی یا کله بلتکی ( kola: balteki ) : کلاهی حصیری است که از برگهای سبز و درشت نخل بافته می شود .

کله پیشی (kola:piši ) : این کلاه از برگ های ظریف پاجوش نخل بافته می شود و اندکی ظریفتر و مرغوبتر از کلاه بلتکی است     .  





تاریخ : سه شنبه 93/10/9 | 4:58 عصر | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.