سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شیوه زندگی ساکنین روستای بنار آبشیرین      1

بخش اول       قسمت اول

      با شروع زندگی جمعی انسانها ،  همواره شرایط اقلیمی وطبیعت مناطق بخصوص  پوشش گیاهی و درختان نقش بسزایی در شیوه ی زندگی آنان داشته تا جاییکه امروزه که صنعت و ماشین نیز همه چیز را تحت الشعاع قرارداده ولی بشر همواره با الهام از مظاهر طبیعی و خصوصیات منطقه ای خود نقش این شرایط را در صنایع و روش زندگی خود نشان داده است .

      در این نوشته نیز تلاش شده است با استفاده از شواهد و مشاهدات نویسنده و نقل و قول افراد مطلع و کتب و مدارک موجود شیوه زندگی ساکنین روستای ما و نقش شرایط طبیعی بیان شود . بنابراین در چند بخش به این موضوع پرداخته شد ه است . که بخش اول به نخل و صنایع و مشتقات این درخت اختصاص داده شده است .

بخش اول-  نخل ومصنوعات  بر گرفته از آن

الف - محصولات مورد استفاده در ساخت و سازها :

        درگذشته نه چندان دور، آن گاه که هنوز زندگی رنگ و بوی طبیعی بیشتری داشت و مصنوعات، زندگی ساکنین روستای زیبای ما (بنار آب شیرین) را کمتر احاطه کرده بود. آنان اغلب مایحتاج خود را از طبیعت و به کمک دست تهیه می کردند و اگر هم دخالت ماشین بود، ساده ترین ماشین ها و ابزارهای اولیه را مورد استفاده قرار می دادند، نخل یکی از درختان این دیار است که نه تنها میوه آن (خرما) قوت لایموت ساکنین روستای ما و روستاهای هم جوار بوده بلکه تنه و شاخ و برگ آن نیز نقش اساسی و حیاتی در زندگی آنان داشته است، شاید کلماتی از قبیل: شاهار، لیتک، تاپول، پیش، سته، سجم، بند لیفی، بند پیشی، درخس، درخونه، دول، لوکه، مشکلون، تمپلی، کپر، پاپیشی و ... را شنیده اید و با آنان آشنایی داشته باشید ، اما اگر آشنا نیستید و دوست دارید مختصر آشنایی بدست آورید با ما همراه شوید چونکه در ادامه به اختصار توضیحاتی ارائه خواهد شد و ضمن تعاریف1 اصطلاحات و واژه ها به صنایع دستی و نوع زندگی در« بنار آب شیرین »اشاره خواهد شد و خواهید دید که چگونه سادگی در تار و پود زندگی روستایی ما جریان داشته است.

پیش (piš): برگ سبز و باریک شاخه درخت نخل که از آن وسایل حصیری (تک، بل، بلتک و طناب) بافته می شود.

شاهار (šâhâr): شاخه نخل بدون برگهای سبز، ممکن است محرف «چهار» باشد. «چهار اسم هندی درخت است. دهخدا»

 

شاهاربندی (šâhâr bandi): نوعی اسکلت سازی سقف ویژه اتاقک هایی است که از شاخار و برگ نخل و درختان دیگر ساخته می شود، قراردادن تیرچه (تیرهای فرعی) روی تیر اصلی سقف.





تاریخ : جمعه 93/10/5 | 12:44 عصر | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.