سفارش تبلیغ
صبا ویژن

  آداب و رسوم        5

زیارت اماکن متبرکه 2

از دیگر موارد زیارتی ، رفتن به زیارت اماکن متبرکه ای که در محل و یا منطقه وجود دارد . مردم روستاهای دهستان زیارت ، بدون استثنا ، به زیارت شیخ منصور ( شیخ منصیر ) در غرب روستای زیارت می رفتند و از به او دخیل می بستند . شیخ منصیر خادم نیز داشت که از اسلاف اسماعیل باغنده بودند . از شیخ منصیر کراماتی نیز نقل شده از جمله این که روزی داشتند در آن جا بنایی می ساختند ( در حفاری های دهه ی 80 و تعمیرات آن ، وجود بناهای متعددی در ضلع شمالی آن به ثبت رسید.) ، یکی از افراد که کارگری می کرد ، از شیخ منصیر طلب پول می کند ، ناگهان یک عدد اشرفی می بیند . همچنین داستان های وی با بهرام گور و دیگول شیخ منصیر در منطقه بسیار معروف است که در بخش باورها به آن پرداخته خواهد شد .

از دیگر اماکن زیارتی دهستان ، بقعه ی محمد ترک در غرب بنار و در نزدیکی روستای صفی آباد است که هنوز هم همه ساله تعداد زیادی از افراد ، به عنوان نذر یا سیاحت به آن جا می روند . این سال ها رفتن به زیارت محمد ترک ، به صورت شخصی یا تعدادی معدود از خانواده ها با هم صورت می گیرد اما در گذشته ، اهالی روستا همه با هم به آن جا می رفتند و زیارت می کردند . در چنین شرایطی ، معمولا خانواده ها ، هر کدام ناهار خود و یا تعدادی از خانواده های دیگری که دعوت کرده اند را تهیه می کنند اما موقع صرف ناهار ، معمولا همه با هم و دور هم می نشینند .

خادم بقعه ی محمد ترک نیز ، عبدالعلی مهرابی از روستای صفی آباد است که با طرح و برنامه ی ایشان و یاری مردم ، در دهه ی گذشته ، اتاق های بیشتری برای زایران آن ساخته شده است .

مردم دهستان زیارت ، به زیارت اماکن متبرکه ی دیگری از جمله آقا شاه حیدر از درودگاه ، بی بی حکیمه در استان کهگیلویه  ، بی بی پنهان و .... نیز می روند     . 





تاریخ : یکشنبه 94/12/2 | 7:2 صبح | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.