سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تولد       1

در جامعه ی سنتی و مرد سالار ایران ، فرزند پسر بیش از دختر اهمییت داشت وکنجکاوی زنان برای این که بدانند بچه ای که دارند آیا پسر است یا دختر ، راه هایی وجود داشت که در بخش های آینده به مواردی اشاره خواهد شد .

معمولا در هر روستا حداقل یک یا چند زن وجود داشتند که « تیه   tiyeh » نامیده می شدند . آنان در هنگام زایمان زنان ، به او کمک می کردند تا وضع حمل کند چرا که زایمان ها در روستا انجام می گرفت و امکان انتقال به موقع زنان به شهر وجود نداشت .  تیه ها نیزمعمولا اطلاعات علمی و مناسبی دررابطه با کار خود نداشتند و براثر تجربیات خود معروف و مشهور می شدند . عدم رعایت نکات بهداشتی نیز باعث می شد تا گاهی عفونت های پس از زایمان دامنگیر زن یا نوزاد شده و  باعث بیماری کزاز در زنان یا نوزادان شود و آنان را از بین ببرد .

از جمله زنان شاخص در روستای بنار آب شیرین که به حق ،  به گردن همه ی اهالی بنار حق دارد ، مادر علیمراد کهنسال بود . وی زنی استاد ، امین ، خوش صحبت و کاردان بود که یک تنه و بدون هیچ گونه چشمداشت مادی یا معنوی ، در خدمت زنان بنار بود . از جمله خصلت های شخصی وی نیز شوخ طبعی و حوصله بود . وی در بعد از ظهر یکی از روزهای تابستانی از دنیا رفت تا با رفتن او ، نسل تیه های سنتی در بنار منقرض شود و دیگر کسی به پای او نرسد و نامش در ردیف افراد موثر در بنار بماند . مادرم می گفت : روزی داشتم بزهایمان را زیر « گهر» می بردم تا به گله بپیوندند . مقابل در منزل علیمراد کهنسال رسیدم . در حیاطشان باز بود . مادر علیمراد که زیر درخت کُنار وسط حیاط نشسته بود صدایم کرد  و گفت : دی مَحمَد ! مگر ما تا کی زنده هستیم . بیا تا پیش هم بنشینیم . عصر همان روز صدای « لیک  lik = شیون » در روستا بلند شد و خبر رسید که مادر علیمراد کهنسال در گذشته است .

____________

در رابطه با ایشان ، طرح مقاله ای داشتم که چند سال پیش ، برای تکمیل شدن در اختیار آقای شهریار کهنسال ، نوه ی ایشان گذاشتم که متاسفانه نه تنها کامل نشد ، بلکه نوشته های خودم نیز تا کنون به دستم نرسیده است . اگر شما نیز در این رابطه سخنی دارید یا اگر نوشته های ذکر شده به دستم رسید ، این مقاله برای ثبت در تاریخ بنار ویرایش خواهد شد .





تاریخ : چهارشنبه 93/12/6 | 5:35 عصر | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.