سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زن و جامعه        6

در چند دهه پیش از این هرگز زنی در کنار شوهرش کنار یک سفره نمی نشست و با او غذا نمی خورد و امروزه نیز دربین افراد مسن هنوز این تفکر حاکم است .

هنگامی که برای خانواده ای مهمان می رسید ، به اندازه ی مهمان غذا پخت می شد و بسیار پیش می آمد که افراد خانواده خاصه زن و دختر گرسنگی را تحمل می کردند  و چشم به راه اضافه ی سفره « په سفره – پس سفره » می نشستند . زن و دختر میزبان هرگز سر سفره حاضر نمی شدند و اگر مهمان یک قدم نزدیک تر می بود ، مادر و زنان مسن کنار سفره می رفتند . سهم غذای پدر و پسر همیشه بیش از دختر یا دختران بود و گاه سهم یک برادر با سهم چند خواهر برابری می کرد . هرگاه نیز غذا کم بود ، زن و دختر گرسنگی می کشیدند تا مردان گرسنه نمانند .

تفریحات در زندگی روستایی جایی خاص ندارد و اگر هم احیانا مسافرت و یا تفریحی پیش می آمد ، زنان محروم بودند . نگارنده ی این سطور با بسیاری از زنان و دختران برخورد داشته که آرزوی رفتن تا برازجان را داشته اند . خوش بختانه امروزه این موارد بی رنگ شده است .

کارهای دولتی برای زنان جایز نبود و تحصیلات برای دختران حرام بود و دختران را به مدرسه نمی فرستادند و هنوز خانواده هایی هستند که مانع تحصیلات فرزندان اناث خود می شوند چرا که تفکر هنوز به طور کامل عوض نشده است . بعد ها تعداد معدودی از افراد بنار دختران خود را به مدرسه فرستادند .

سرگرمی زنان در خانه ، بافتن تویزه و ناندان بود . آنان هرگاه از شستن و پختن و کارهای روزمره فرصتی به دست می آوردند ، به کارهای بافتن می پرداختند تا ضمن کسب در آمدی ناچیز از این راه ، نواقص خانه را برطرف کرده و مجالی بیابند تا در کنار هم بنشینند و گپ بزنند .

سهم زن در کارهای خانه کم نبود اما در آسایش ها ناچیز بود چرا که جامعه آن ها را تحقیر کرده و خودشان نیز پذیرفته بودند . زن در جامعه ی سنتی ایران حق واقعی خود را به دست نیاورد و همواره تحقیر می شد .

نمونه هایی از این تحقیرها این بود که زن برای کوچک ترین موردی از دست شوهر کتک می خورد . گاوگا که در بخش های پیش به آن اشاره رفت و طلاق های ناشی از آن همه نشان می داد که زن تا چه میزان تحقیر می شده است . با ورود مدرسه به سبک نوین در سال 1342 در بنار ،  زنان کم کم به سوی یافتن جایگاه واقعی خود پیش رفتند و امروزه تعداد قابل توجهی از آنان ،  علاوه بر کار در خانه ، باغ در اجتماع ، مدرسه و صحنه های فعالیت های اجتماعی ایفای نقش می کنند . 





تاریخ : سه شنبه 93/11/28 | 5:40 عصر | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.