کشاورزی 2
زمین ها ی بنار از لحاظ موقعیت و کیفیت یکسان نیستند و گاه تفاوت آنان زمین تا آسمان است .
زمین ها از نظر موقعیت :
چم (حوضه ی رود )
جارو ( زمینی که در روزگاری دور ، بستر رود بوده )
شووه ( زمین پست )
مازه ( زمین بلند )
از لحاظ کیفیت :
چیتی ( زمین نرم و ماسه ای )
سوخ زار ( زمین شوره زار )
مشیل ( زمین سخت که تا باران نبارد ، نمی شود آن را شخم زد . )
نرمون ( زمینی که همیشه می شود آن را شخم زد. )
چون در بخش های قبلی در این باره مختصری گفته شده ، نیازی به تکرار نیست . تنها می توان گفت که زمین های چم به واسطه ی آبرفتی بودن ، مناسب ترین خاک ها را دارند و غله کار ها نیز در درجه ی دوم اهمیت قرار می گیرند . شوره زار ها نیز یا غله در آنان کاشته نمی شد یا بسیار اتفاق می افتاد که کاشته می شد ولی غله ای یکسان به دست نمی آمد .
کشاورزی در بنار بیشتر حول سه محور می چرخد :
الف : کاشت غلات
ب : کاشت هندوانه ( لاله )
ج : کاشت نخل
اکثریت مردم بنار به جز تعداد انگشت شماری از آنان ، کشاورز بودند . در زمان عبدالعلی خان زیارتی ، از رود خانه ی محمد آباد (دهقاید ) ، آبی در جویی بزرگ به سمت غرب هدایت می شد . این جوی که از بیابان های شمال شاه درویشان می گذشت ، از فاصله ی بین کمرهای جارود از شمال زیارت به سوی جنوب بنار می آمد و درست در همین جایی که جوی آب فعلی از زیر جاده ی بنار زیارت می گذرد ، می گذشت و به صفی آباد می رفت و به جوی « آذر نیا » معروف بود . دره ی آسیو aasiyow ( آسیاب ) که در سمت شمال زیارت واقع شده نیز به واسطه ی همین آب بوده که آسیابی در آن فعال بوده است . در دشت هایی که این رود می گذشته ، نخل های زیادی هم وجود داشته که آثار آن تا چند دهه پیش نیز موجود بود . به واسطه ی آن جوی ، بلوک زیارت سرتاسر کشاورزی می کردند . بعد ها در زمان میرزا محمد خان غضنفرالسلطنه برازجانی نیز این کار احیا شد . دربین بنار و صفی آباد زمینی وجود دارد که به آن « جازیره » می گویند و در زمانی که آن آب جریان داشته ، در آن جا « زیره » می کاشتند و اکنون این نام خود موید این مطلب نیز است . البته درشرق صفی آباد، در فاصله تقریبی بین محمد ترک تا آن روستا و در کنار رودخانه گارو ( گاورو ) نیز وجود داشت که با اسب و قاطر از رودخانه آب می کشیدند و کشاورزی می کردند و صفی آباد به واسطه ی کشاورزی فعالی که داشته ، در واقع صیفی آباد بوده است . بعد ها در سال 1342 در پی اجرای طرح اصلاحات ارضی ، آن جوی را باز سازی کردند و مردم بنار نیز برای حفر آن به کار مشغول شدند. آنان کار را به صورت قنترات ( کنترات ) بر می داشته و سهم خود را با بیل حفر کرده و به خانه برمی گشتند و از جمله مواجب آنان به جای پول ، نیز قند ، روغن و آرد بود . مردم نه تنها از آرد استفاده می کردند بلکه از کیسه ی آن نیز برای فرزندان خود لباس می دوختند .