سفارش تبلیغ
صبا ویژن

میوه ها :

خرما : اصلی ترین و مهم ترین میوه ای که در بنار آب شیرین به دست می آید ، خرما ست که در مراحل مختلف آن ، از خارک ( خرمای کال ) تا رطب ( خرمای تر ) و خرما قابل استفاده است . از این موارد ، تنها از خارک به عنوان میوه جلوی مهمان می گذارند و در تمام ساعات شبانه روز استفاده می شود .خرما  میوه را در هر شرایطی می توان نگهداری کرد و در طول مدت ماه ها نگهداری ، نه تنها نمی پوسد ، بلکه روز به روز با شیره دادن ،  بهتر می شود . خرما رکن اصلی اقتصاد مردم بنار و دشتستان را تشکیل می دهد . این میوه در بنار آب شیرین و دشتستان ، رکن غذای مردم است و در سفره ی ناهار ، قبل از هر غذای دیگر صرف می شود . خرما را در تابستان با ماست و در زمستان با « اَرده » ( شیره ی کنجد ) صرف می کنند .

بُل : بل یا کُنار میوه ی درخت کُنار ( سدر ) است که بی هیچ دخالت انسانی ، به مرحله ی بهره برداری می رسد . درخت کُنار ممکن است در کوچه های روستا ، درون حیاط مردم و یا در باغ ها باشد . این میوه ی ریز و دارای طعم های متعدد را معمولا در پیاله ریخته و در نشسته های شبانه و روزانه از آن استفاده می کنند . گاهی در زیر درخت از تولید به مصرف می رسد و زمانی کودکان بر فراز شاخسار این درخت ، از میوه اش می خورند و سیر می شوند و پایین می آیند . کُنار(بُل ) در اندازه های بسیار اندک در بازار نیز وجود دارد .

در چند دهه ی اخیر ، در بنار آب شیرین درختان دیگری نیز وارد شده اند که از مهم ترین آنان لیمو است . از میوه ی این درخت نه تنها برای تفنن در هنگام نوشیدن چای استفاده می شود ، بلکه برای گرفتن آب لیمو نیز استفاده می کنند . محصولات این درخت برای هر خانواده ای که آن را داشته باشند ، مصرف داخلی دارد .

انجیر ، انار و پرتقال نیز گاهگاهی در معدود خانه هایی از بنار دیده می شوند ولی چون با شرایط آب و هوایی منطقه سازگاری ندارند ، دوام نمی آورند و کیفیت و کمیت لازم را ندارند     . 





تاریخ : پنج شنبه 95/7/15 | 6:57 صبح | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.