سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سایر جانداران :   1    

مار    قسمت    1

مار در نگاهی کلی ،  از نظر مردم بنار آب شیرین دو نوع است :

الف :  مار آبی   :

این جانور که در رودخانه یافت می شود ، چون زهر ندارد ، بی آزار است . این نوع مار ، گاهی سرش را از آب بالا می آورد و به این وسیله دیده می شود . طول این مارها تا آنجا که دیده شده اند ، از 40 سانتیمتر تجاوز نمی کند . این نوع مارها ، بیشتر به رنگ آب هستند و گاه به ندرت رنگ سیاه نیز در بینشان دیده شده و مثل مارماهی ، در آب شناورند . تفاوت آن ها با مار ماهی ، علاوه بر نداشتن باله ، در این است که مارماهی ها معمولا در کف رودخانه حرکت می کنند اما مارها در بالا نیز می آیند و گاه ، مدت های زیادی گردن را از آب بیرون آورده و هرگاه احساس خطر کردند ، به زیر آب می روند .  نظر به این که کسی به عدم یا وجود مار آبی  اهمیتی نمی دهد ، در فرهنگ بنار ، نقشی ندارند .

ب : مار خشکی   :

این گونه مارها که اقسام گوناگونی نیز دارند ،  از موجوداتی هستند که در همه جا وجود دارند . در بیابان ، باغ ، جنگل ، مزارع ،  حتی در اتاق محل سکونت روستاییان .

مارها در رنگ های مختلفی وجود دارند . معمولی ترین مارها ، خاکی هستند که هم در خانه ها و دیوار ها و هم در باغ ها و بیابان ها یافت می شوند . این مارها از موش و خزندگان استفاده می کنند و هر گاه فرصتی نیز دست دهد ، به لانه ی پرندگان سر می زنند و جوجه ها را می بلعند . به همین جهت در لانه های گنجشکان در سوراخ های دیوار خانه ی روستایی ، به راحتی پیدا می شوند . این مار ، گاه برای شکار ، حیله ای نیز به کار می برد بدین گونه که در باغ ها و مکان هایی که خار و چوب فراوان است ، به شکل چوب ایستاده ای می ماند تا پرنده ی رهگذر ، به گمان این که چوبی بر زمین نشانده شده ، بر آن بنشیند . در چنین هنگامی ، مار پرنده را با دهان گرفته و نیش می زند و او را از پا در آورده و می بلعد .

خاک خشک تشنه ی بیمار

در جگر بشکسته خار تشنگی بسیار

ریشه ها پوسیده از توفان هر پاییز

پرزنان گنجشک های گول

بر سر فواره های مار

منوچهر آتشی . ریشه های شب . صفحه ی 29

 

 





تاریخ : سه شنبه 95/6/2 | 6:32 صبح | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.