سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 پراکنده ها     -   ادامه 

 وجه تسمیه ی بنارآب شیرین

تا کنون برای بنار چند معنی آورده اند که هیچ کدام از آن ها را نمی توان به طور قطع پذیرفت اما می توان یک معنی دیگر به آن احتمالات افزود . وجه تسمیه های احتمالی قبلی را در ابتدای این وبلاگ نوشته ایم اما پیش از آن که به معنای مورد نظر امروز برسیم ، مقدمه ای لازم است . استاد دکتر خیر اندیش در باره ی دشتستان می نویسد :

« ... از این کوهستان به طرف ساحل خلیج فارس زمینی با شیب ملایم قرار دارد که به صورت دشت یکپارچه و گسترده ای دیده می شود . لذا بدان « دشتستان » می گویند . این شیب ملایم چنان است که شهر برازجان که در فاصله ی حدود پنجاه کیلومتری ساحل واقع شده است ، در ارتفاع حدود هفتاد متری از سطح دریا قرار می گیرد . در سراسر این دشت مسیرهای سیلابی فصلی از کوهستان در امتداد شرق به غرب به طرف دریا جریان می یابد . »

برازجان سرزمین آفتاب بامدادان . دکتر عبدالرسول خیراندیش . صفحه ی  26

آقای محمد جعفر ایاره از دهدشت نیز می گوید که بنار به معنای زمین شیب دار است . حال با توجه به این تعبیر که خیلی هم دور از کار نیست ، آیا نمی توان این معنا را در کنار سایر معناهایی که برای بنار گفته اند و شنیده ایم ، قرار داد ؟

در مورد پسوند آب شیرین ، اختلافی نیست چرا که در این ناحیه ، غالبا  سفره های آب های زیر زمینی شور وجود دارد و گاهی نیز آب شیرین یافت می شود که بیشتر آب های شیرین ، در اطراف بنار است به همین خاطر به این نام ، نامیده شده و آن را آب شیرین خوانده اند . در این میان ، چاه کل غلوم مشهور است که در گذشته ،  از بنار سلیمانی ، زیارت و سایر روستاهای اطراف می آمدند و از آن آب می بردند . 





تاریخ : سه شنبه 95/4/8 | 7:6 صبح | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.