سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پراکنده ها    -   ساخت بنار  

ادامه          1

پیش از آن که سلسله مطالب آشنایی با بنار آب شیرین را آغاز کنیم ، مباحثی پیرامون ساخت بنار مطرح کردیم  .  این شماره ، ادامه ی منطقی آن مباحث  است . 

خشت زدن

 دربخش بافت بنار آب شیرین در باره ی چگونگی ساخت بناها در بنار به طور مفصل صحبت کردیم و نیز نام چند تن از افرادی که در این روستا بیشتر از دیکران برای خشت زدن یا قالب در کردن معروف بودند را ذکر کردیم . در اینجا جهت تکمیل موارد گذشته ، یاد آوری این نکته خارج از لطف نیست که بدانیم که بر اساس شاهنامه ی حکیم فردوسی ، انسان از دوران  جمشید پادشاه کیانی ، از خشت برای ساختن خانه استفاده کرد . جمشید ، دیوان را به کار خشت زدن و بنایی وادار کرد . منظور فردوسی این است که انسان دانش خشت زنی را از دیوان آموخت :

بفرمود دیوان ناپاک را

به آب اندرآمیختن خاک را

هر آنچه ز گل آمد چو بشناختند

سبک خشت را کالبد ساختند

 شاهنامه – جلد اول ص 26

خشت پرتاب کردن

از جمله کارهایی که در هنگام بنایی در بافت قدیم روستا انجام می گرفت ، پرتاب کردن خشت بود . زمانی که اتاق در دست ساخت ، به ردیف های پایانی می رسید و بین کسی که به دست بنا خشت می داد تا بنا ، فاصله می افتاد ، بهترین راه ، پرتاب کردن خشت بود . همه کس از نظر جسمی و مهارت ، قادر به انجام این کار نبودند . بنا روی دیوار به صورت ایستاده ، خم می شد و خشت پرتاب شده را در هوا می گرفت و با فاصله ی تقریبی نیم متری ، آن را در جایی که در نظر گرفته بود می انداخت و دیوار را رج به رج بالاتر می برد . پرتاب کردن خشت نیز کاری بوده که در فرهنگ ما سابقه داشته است .  

- به بالای سرو به نیروی نیل

به انگشت خشت افکند بر دو میل

 

شاهنامه فردوسی – جلد اول – ص 176





تاریخ : جمعه 95/4/4 | 8:42 صبح | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.