سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پراکنده ها    8

هواشناسی  1

دیسه

دیسه 1 یعنی دوره . این واژه در طبیعت شناسی بنار کاربرد زیادی دارد مثلا هوا بارانی است اما باران تمام شده و ساعتی بعد باد شمال می وزد و وضعیت تغییر می کند . در چنین شرایطی می گویند دیسه ذر خرد ( دور خورد و عوض شد ) یا این که آسمان صاف است و ساعاتی بعد ابری می شود . باز هم دیسه ذر خورده است .

اما دسیه نشانه هایی نیز دارد . یکی از نشانه های آن « سواد بریدن » است . هرگاه در هنگام غروب خورشید و سمت قبله ( غرب آسمان ) جایی که خورشید غروب می کند ، رگه های قرمز رنگی پدیدار شود ، می گویند سواد بریده است . این رگه ها ، چند ردیف کوچک ابر هستند که فقط در آن جا پدید می آیند . حال این که در آن شرایط ، آسمان صاف صاف است . سواد بریدن یکی از نشانه های دیسه است . پس این علامت نشان می دهد که وضعیت آب و هوایی روستا به زودی تغییر خواهد کرد .

سواد بریدن که با رگ رگ های قرمز ابر در غرب آسمان دیده می شود نیز چند نمونه هستند . ممکن است که سواد تا بالای آسمان هم بیاید . اما نوعی سواد است که ارتفاع آن تا یک و نیم بالا بیشتر نمی شود و بالاتر نمی رود که به آن « سوادِ پینجه کُر »2 ( سواد پنجه کوتاه ) می گویند . این علامت نشان می دهد که تغییرات جوی سریع تر و زودتر به وقوع خواهد پیوست .

در همه ی فصل ها سواد می برد . چرا که وضعیت جوی به طور دایم در حال تغییر است . وقتی که از وضعیتی به واسطه ی سواد بریدن انتظار تغییر و رفتن به وضعیت دیگری را داریم ، می گوییم دیسه چپ است . 3

_____________________

1. diseh

2. sovaad-e- pinjeh kor

3.  از گفته های محمد جعفر غلامی





تاریخ : پنج شنبه 94/11/15 | 9:36 صبح | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.