سفارش تبلیغ
صبا ویژن

  جشن ها و عید ها 11

پیش از این در باره ی عقد ، عروسی و تولد فرزندان نیز سخن به میان آمد که هر دو مورد ، از جشن های بنار است . عروسی با گستردگی تمام برگزار می شود و با موسیقی همراه است اما تولد فرزند را برخی جشن گرفته و بعضی خیر . برای تولد فرزندان ، هر سال جشن تولد نیز برگزار می شود و کیک تهیه می کنند . این مورد کم کم در بین بناری ها جا باز کرده است .

اگر فرزند ، پسر باشد ، جشن هایی دیگر نیز دارد . در گذشته ، برای سر تراشون بزم کوچکی می گرفتند و هدیه ای به سلمانی روستا می دادند . منظور از سر تراشون ، تراشیدن اولین موی سر کودک پس از تولد است .

ختم قرآن کریم نیز جشنی کوچک در محدوده ی مکتب خانه بود و کسی که قرآن آموخته بود ، برای آخوند و یا برای همکارانش شیرینی می برد .

برگشتن از سفرهای زیارتی نیز با شادمانی و ولیمه دادن همراه بود و امروزه اگر چه برگشتن از مشهد مقدس ، معمولی شده است اما برای برگشتن از کربلا و یا سفر حج ، ترتیب خاصی رعایت می شود و حاجی یا کربلایی ، افرادی را ناهار یا شام می دهد  .

در گذشته ، شب  در گذشت خلیفه ی دوم نیز برخی از افراد مخصوصا کودکان جشن و شادمانی برپا می کردند و به همان مناسبت شعر هایی می خواندند ولی خوشبختانه بیش از سه دهه و تقریبا هم زمان با انقلاب اسلامی ، این برنامه  برچیده شد .

امروزه در بنار ، جشن های دیگری از جمله جشن نیمه ی شعبان و یا جشن پیروز انقلاب در حسینیه ها برگزار می شود . چند سالی است که شورا ، دهیاری ، بسیج و برخی از نیروهای خودجوش دیگر ، جشن نیمه ی شعبان را با شکوه برگزار می کنند و در آن برنامه هایی متنوع اجرا می نمایند و هر سال نزدیک به هزار نفر در شب میلاد صاحب الزمان (عج) ، شاهد آن جشن در میدان مقابل مسجد امام سجاد ( ع ) هستند .





تاریخ : جمعه 94/6/6 | 1:38 عصر | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.