سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جشن ها و عید ها             10

 چهار شنبه سوری و صِفَرِکِ دَر

در بنار ، دو چهار شنبه از اهمییت برخوردار بود که در هر دو ، مردم شادی می کردند . یکی چهار شنبه ی آخر ماه صفر قمری ، دیگر چهار شنبه ی آخر سال خورشیدی . در فرهنگ بنار ، این هر دو به نوعی با هم در آمیخته اند و به گونه ای آداب یکسانی داشت .

در عصر روز چهار شنبه سوری ، مردم با لبخند و دلی شاد ، قلیان های آسیب دیده ،  کوزه ها و ظروف شکسته و یا کهنه را به زمین زده و می شکستند و معتقد بودند که با این کار ، بلا ها را از سر خانواده ی خود دور می کنند . البته یکی از فلسفه های این کار ، پرهیز از کهنگی و پرهیز از مصرف مواد غذایی در ظروف شکسته بود که محل تجمع میکروب ها و یا به قول پیامبر اسلام ( ص) محل جمع شدن شیاطین بود که با نو شدن وسایل خانه ، روحیات مردم نیز نو می شد .

در آخرین چهار شنبه ی ماه صفر نیز ، آتشی روشن می کردند و در حالی که برگ خشک نخل یا هیزم آتش گرفته ی دیگری را در دست داشتند ، به تمام زوایای خانه و گوشه کنار حیاط سر می زدند و بقایای ماه صفر را از خانه بیرون می کردند چون معتقد بودند ماه صفر ماه بسیار پر خطری است . آنان ضمن این که آتش را حمل می کردند ، می خواندند : صفَرَکِ در  / مولود ِ سر / سال ِ دیگر / خونه ی شوهر . این شعر را معمولا دختران می خواندند . 





تاریخ : سه شنبه 94/6/3 | 6:39 صبح | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.