سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صنعت       3

بافتن یا به قول اهالی بنار ، چیدن و تهیه ی وسایلی که از برگ نخل به دست می آید ، از کارهای معمول بسیاری از مردم بنار بود . مهندس ابراهیم زمانی در شماره ی 80 به بعد سلسله مقالات آشنایی با بنار آب شیرین ، در این باره سخن گفته اند . ما ضمن این که منتظر ادامه ی مبحث از طرف ایشان هستیم ، در اینجا عنوان می کنیم که بافتن تویزه ، نان دان و ... نیز از هنرهای زنان بنار آب شیرین بوده است .

بافتن چوقه نیز در دهستان زیارت رایج بود و مردم بنار برای این منظور به زیارت می رفتند . زیارت از دیر باز ، مرکز شغل ها و صنایع گوناگون بوده و مرکزیت داشته است .

ماهیگیری از شغل هایی است و تعدادی اندک از مردم بنار ، آنچنان به این حرفه پرداخته بودند که حداقل ، خود نیاز های غذایی خانوار را از این راه به دست می آوردند . خداکرم جامکی ، غلامحسین زاهدی ، محمد نوشیروانی ، عوض نوشیروانی  ، الله کرم زاهدی ، احمد بوستانی ، علی آذرنیوار و بهادر سلیمی  از این افراد بودند . آنان بیشترین ماهی ها را از طریق تور ماهی گیری به دست می آوردند . تورها براثر برخورد با اشیاء کف رودخانه و فرسودگی ، پاره می شدند . برخی از این افراد ، قادر بودند خود به ترمیم تورهای خود اقدام کنند و یا بخش های کوچک را ببافند . هیچ کدام از این افراد نتوانستند یا نخواستند یا مقرون به صرفه ندیدند که به بافت تور به طور کامل اقدام کنند اما برای رفع مشکلات حرفه ی خود ، اقدام می کردند .

با سپاس از آقای مسلم جعفری





تاریخ : سه شنبه 94/2/29 | 7:46 صبح | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.