سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هنر        12

موسیقی    بخش    5

آواز       2

به جز خواندن  تعزیه ، با همه ی ویژگی های خاص خود ، خواندن در مراسم روضه خوانی و خاصه در مراسم سینه زنی ها ، نوحه خوانی ها و پامنبری ها  نیز موسیقی خاص خود را دارد که می توان از آن ها زیر عنوان موسیقی مذهبی نام برد ولی ما به طور کلی تری به آن نگاه کرده ایم . نوحه خوانان بنار را در بخش های مذهبی و در قسمت های پیشین نام بردیم اما در آن میان اشخاص شاخصی نداشتیم که در نبودشان ، مراسمی دچار خللی شود و عدم وجودشان محسوس باشد مثلا  آن طور که نبودن ابراهیم ابراهیمی در تعزیه تا کنون جبران نشده ، در بین نوحه خوانان بنار افراد شاخص اینچنینی نداشته ایم که در نبودش ، به کیفیت کار خللی وارد شود .

اما اگر بخواهیم در بنار به کسی اشاره کنیم که بیش از دیگران و مشتاقانه تر از بقیه به موسیقی پرداخته باشد ، باید از خلیل سلیمی نام ببریم . سلیمی دارای صدایی زلال و جذاب است که از آن در مراسم تالارهای عروسی نیزاستفاده می کند . او غیر از ترانه هایی که به صورت تقلیدی می خواند ، اشعار را به روش ابتکاری خود نیز اجرا می کند . وی زمینه ی پیشرفت داشت ولی هیچگاه از موقعیتی که استعدادش در اختیارش گذاشته بود استفاده نکرد و قدر آن را ندانست . سلیمی به چند گروه بزرگ هم پیوست اما ادامه نداد . مهمترین گروهی که با آن  در جشنواره ی موسیقی دشتستان  نیز شرکت کرد ، گروه استاد دمان بود . وی با استاد دمان در سیمای استان بوشهر نیز برنامه ارائه داد .

از سلیمی تا کنون چهار نوار موسیقی  سنّتی ، به صورت کاست در بین دوستانش پخش شده که شعرهای سه نوار آن از محمد غلامی و شعر های یک نوار دیگر از چند تن از شاعران دشتستانی است . در این نوارها ، آقای عبدالرضا دیو باد از برازجان کارنوازندگی را به عهده دارد    . 





تاریخ : جمعه 94/1/28 | 6:51 صبح | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.