سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش و پرورش      7

تاریخچه ی فرهنگ دشتستان

اساس مدرسه نخست در سال 1234 قمری به وسیله ی مرحوم میرزا محمد خان غضنفرالسلطنه  ضابط وقت شروع گردید بدین طریق که وی برای با سواد کردن فرزندان خویش معلم سرخانه استخدام کرد ....لکن بر اثر جریان ناگوار شکست مبارزان جنوب و یورش قوای انگلیس در سال 1335 قمری به کلیه ی نواحی مرزی منجمله برازجان ، غضنفرالسلطنه متواری گردید و کار مدرسه و معلم سر خانه بی نتیجه ماند .

در سال 1302 شمسی مدرسه دولتی در برازجان گشایش یافت که آن نیز براثر اشکال های موجود دوره اش چند صباحی نپایید .

در سال 1305 ... آموزشگاهی نیز در برازجان به مدیریت مرحوم شیخ عبدالله یزدانی دایر شد ...

اولین آموزشگاه برازجان دبستان فرخی بود که به فاصله دوره های بعد با افزونی عده داوطلب مدرسه های دیگری به نام آفتاب ، عضد و امید افتتاح گردید .

فرهنگ برازجان تا سال 1333 به شکل نمایندگی فرهنگ تحت نظر شهرستان بوشهر اداره می شد و از سال 1334 از نمایندگی به صورت فرهنگ شهرستان در آمد و جزو یکی از حوزه های استان فارس گردید و بالاستقلال با مرکز ارتباط حاصل کرد .

مدتی بعد تا آخر سال 1342 از نظر سازمانی فرهنگ شهرستان درجه 3 محسوب می شد ولی با کوشش هایی که در راه توسعه ی آن به عمل آمد ، از سال 1342 از درجه 3 به درجه 2 ارتقا یافت .

خلاصه ی مقاله ی « تاریخچه فرهنگ دشتستان » به قلم حیدر عرفان

برگرفته از سالنامه اداره آموزش و پرورش شهرستان برازجان

سال 1344  صفحه ی 18   

این قسمت ادامه ی منطقی قسمت 136 می توانست باشد که به دلیل دسترسی نداشتن به موقع به یاد داشت هایم ، در اینجا آمده است   .





تاریخ : چهارشنبه 94/1/5 | 5:9 عصر | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.