تسبیح دیجیتال

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 
+ جعفري 
ارم نيوز : اگر تمام شب بيدار بمانيد،‌ در مقايسه با 8 ساعت خواب،‌ بدنتان 161 کالري بيشتر انرژي مصرف مي‌کند، اما در عوض طي خواب جبراني روز بعد و فعاليت‌هاي 24 ساعت بعدي، بيش از 250 کالري اضافه‌تر ذخيره مي‌کند.
برخي افراد، عادت يا شايد بهتر است بگويم علاقه به شب‌بيداري دارند. اين افراد اغلب ساعات شب را بيدار هستند. در کنار اين دسته البته افرادي هم وجود دارند که ناچارند شب‌ها را به دليل شغل خود بيدار بمانند. اما اين شب‌بيداري‌ها، چه تاثيري روي بدن دارد؟

در واقع همه به نوعي موافقند که شب را بيدار ماندن براي بدن هزينه دارد،‌ اما دانشمندان تازه اعلام کرده‌اند که اين هزينه دقيقا چه قدر است. به گزارش ديسکاوري، محققين دانشگاه کلرادو با مقايسه ميزان انرژي که بدن فردي که تمام شب را بيدار است مصرف مي‌کند،‌ با بدن فردي که شب را مي‌خوابد، سعي کرده‌اند اين هزينه را بر مبناي ميزان انرژي که از دست مي‌رود يا ذخيره مي‌شود، محاسبه نمايند.

به گفته اين محققين، از دست دادن خواب يک شب، بدن را وادار مي‌کند حدود 161 کالري بيشتر از حالتي که فرد 8 ساعت در شب مي‌خوابد،‌ انرژي مصرف کند. البته اين ميزان انرژي بدون احتساب ميزان انرژي مصرفي در فعاليت‌هايي است که شب‌بيداري به همراه دارد. خب، فکر نکنيد که يک راه تازه و بي‌دردسر براي لاغر شدن و کالري سوزاندن پيدا کرده‌ايد، چون مطالعات نشان مي‌دهد در اين شرايط،‌ بدن روز بعد ميزان کالري بيشتري را ذخيره مي‌کند.

اندازه‌گيري ميزان مصرف انرژي افراد طي 24 ساعت روز در حالت‌هاي خواب‌آلودگي، بيدار ماندن يا برخاستن از خواب شبانه،‌ نشان مي‌دهد که يکي از کارکردهاي اصلي خواب براي بدن،‌ حفظ انرژي است. در اين مطالعه، 7 فرد جوان و سالم شرکت داشتند. آن‌ها به مدت سه روز درون اتاقي مهر و موم شده زندگي کردند. آن‌ها تمام وقت در حال استراحت روي تخت بودند و هر روز در زمان ثابتي غذاهايي با ميزان کالري يکسان مي‌خوردند. دانشمندان امواج مغزي و ميزان اکسيژن و دي‌اکسيد کربن تنفس اين افراد را تحت نظر داشتند و از اين طريق به ميزان انرژي که فرد در هر مرحله از خواب يا بيداري مصرف مي‌کرد پي مي‌بردند.

البته تفاوت انرژي مصرفي در شب در حالت خواب و بيداري (161 کالري) خيلي ناچيز است،‌ به اندازه يک ليوان شير گرم! اما تفاوت‌هاي کوچک مي‌توانند پيامدهاي بزرگي را به دنبال داشته باشند. تا جايي که مصرف تنها 50 کالري اضافه در روز مي‌تواند در درازمدت به چاقي مفرط ختم شود.

نتايج اين مطالعه نشان داد که افراد وقتي تمام شب را بيدار بمانند، طي 8 ساعت خواب جبراني بعدي، 28 کالري کم‌تر از يک خواب 8 ساعته معمولي شبانه کالري مي‌سوزانند. ذخيره انرژي به همين‌جا ختم نمي‌شود، طي 24 ساعت بعدي، بدن 228 کالري کم‌تر از روزهاي عادي انرژي مصرف مي‌کند. تازه در اين مطالعه افراد براي جبران شب‌بيداري فقط مي‌توانستند 8 ساعت بخوابند و اگر به آن‌ها اجازه مي‌دادند بيشتر بخوابند، شايد نتيجه از اين بدتر هم بود. در نتيجه، اگر به لاغري و سوزاندن کالري فکر مي‌کنيد، اصلا نمي‌ارزد که شب‌ها بيدار بمانيد.

در مرحله بعدي، اين محققين مي‌خواهند ببينند کم‌خوابي و از دست دادن ساعات کمي از خواب شبانه در درازمدت،‌ چه‌قدر روي مصرف انرژي بدن، در مقايسه با يک شب کامل بيدار ماندن، تاثير مي‌گذارد.