سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خبری

خبری

هنرمندهمولایتی،فروغ زمانی فرزندمحمد،که چندی پیش نمایشگاه نقاشی کوبیسم ایشان دربرازجان برگزارشد،هنرخودرا این بار به دغدغه این روزهای مردم کشورعزیزمان وحتی جهان ،ویروس کرونا،اختصاص داده واین تصویر زیبا را خلق نموده است.

 

خبری





تاریخ : سه شنبه 98/12/20 | 10:56 عصر | نویسنده : بنارانه | نظرات ()

خبری

خبری

نمایشگاه نقاشی فروغ،سبک کوبیسم،کاری ازهنرمندخوش ذوق همولایتی ، فروغ زمانی،پس ازچهار روز،عصرشنبه98/11/19طی مراسمی خاتمه یافت.دراین مراسم که باحضورمسولان شهرستان وهنرمندان دشتستانی ودوستداران هنربرگزارشد،ازطرف شهرداری برازجان،اداره فرهنگ وارشاداسلامی دشتستان،دهیاری وشورای اسلامی روستای بنارآبشیرین و انجمن نوای دشتستانی با اهدا لوح سپاس از هنرمندنقاش همولایتی تقدیرشد.

 

خبری

 

خبری


ادامه مطلب >>



تاریخ : سه شنبه 98/11/22 | 10:25 عصر | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
تاریخ : یکشنبه 98/11/20 | 8:12 عصر | نویسنده : بنارانه | نظرات ()

خبری

خبری

عصرچهارشنبه98/11/16باحضورمسؤلان ، هنرمندان و تعدادی ازهمولایتی ها(بنارآبشیرین)،نمایشگاه نقاشی فروغ،سبک کوبیسم افتتاح شد.دراین نمایشگاه 30تابلو ازنقاشی های فروغ زمانی فرزندمحمد،نوه حسنعلی،به مدت سه روزبه نمایش درآمده است.اضافه می نمایدکه این برای اولین بارهست که یک هنرمندهمولایتی نمایشگاه مستقل برگزارمی کند.

پ ن :کوبیسم یا حجم گری، انقلابی ترین و نافذترین جنبش در هنر دنیای مدرن،بویژه در نقاشی است که توسط دو هنرمند،یکی اسپانیایی،(پابلو پیکاسو Pablo Picasso) و دیگری فرانسوی(جرج براکGeorges Braque) در سال های 1907 و 1908 پایه گذاری شد.اگرچه ظاهر کوبیسم و ایده های درونی آن در طول سال ها تکامل یافته و مبانی زیبایی شناختی کوبیسم طی هفت سال شکل گرفت،اما این مکتب، ویژگی های عمومی و خاص خود را در گذر زمان به تمامی حفظ کرده است. نقاشی های کوبیست با به کارگیری اشکال هندسی که طرحها را مسطح و هموار می کنند و با استفاده از سطوح فضایی خرد شده و یا اشکالی که روی شکل های مجاورشان می غلتند و یا از آنها عبور می کنند،حس مبهمی از فضا را می آفرینند.مورخان هنر، غالباً از کوبیسم به عنوان تأثیرگذارترین جنبش هنری نیمه اول قرن بیستم یاد می کنند.( احمدزمانی)

پ ن : نمایشگاه به مدت یک روز دیگر(شنبه 98/11/19)هم تمدیدشدوانشااله عصرشنبه مراسم اختتامیه برگزارخواهدشد. 

 

خبری

خبری


ادامه مطلب >>



تاریخ : جمعه 98/11/18 | 11:39 عصر | نویسنده : بنارانه | نظرات ()

باران

 وجعلنا من الماء کل شیء حی افلا یومنون[1]

 برای کشاورزان بنارآب شیرین که زندگی آنان بسته به زراعت و زراعتشان وابسته به باران است ، هیچ آهنگی شیرین تر از صدای باران نیست . آنان همیشه باران را از خداوند آرزو  و همیشه ابرها را  با چشم هایشان تعقیب  کرده اند  . در هنگام بارش باران ، پدرم همیشه روبه روی درِ اتاق می نشست ، در را باز می گذاشت و از دیدن باران لذت می برد . باور نمی کنم هیچ چیزی به اندازه ی نزولات آسمانی او را خوشحال کرده باشد چرا که رویش غلات و شادابی نخل هایش را از برکت آن می دانست[2]

 مردم به همان اندازه ای که در تابستان از تابش آفتاب فرار می کنند و سایه ساری می جویند ، در پاییز و زمستان از آفتاب داغ لذت می برند چرا که در این زمان ها  هرگاه آفتاب داغ و هوا گرم بشود ، نشانه ی آمدن باران است  . باران ها نیز مانند باد ها ، بسته به شیوه ی باریدنشان ، انواع  و اقسام و نام هایی دارند که در اینجا به معرفی آنان می پردازم :

انواع باران ها :

بارون عید شور[3]  یا عید شوران : « به بارانی می گویند که در آخر سال گذشته یا اول سال آینده می بارد و به اصطلاح زمین را می شوید و آماده می کند  برای عید . ( فرهنگ مردم بوشهر و اطراف )  ... »[4] باران بهاری معمولا همه جا نمی بارد بلکه ممکن است در ناحیه ی خاصی سیلاب راه بیندازد ولی در همان نزدیکی هوا آفتابی باشد تا جایی که مردم قدیم می گفتند باران بهار روی سر خر ، می بارد  ولی روی دم خر نمی بارد .

گلمبو خبر کن: این باران اولین بارش زمستانی و  در واقع پیش بارانی است که معمولا اندک می بارد تا هشداری برای آدم های تنبل باشد  که هر چه زود تر وضعیت خانه های گلی خود را مرتب کرده ،  جاهای لازم را گل اندود و ناودان ها را چک کنند تا در زمستان دچار مشکل نشوند .

رَشنه : به باران اندک گفته می شود .

نم و خرد: این باران به صورت قطرات ریز می بارد به گونه ای که قطرات آن اندکی از قطره های شبنم بزرگتر است  .

پیشال پیشال: این باران قطرات درشت تری دارد ولی استمرار ندارد . دقایقی می بارد و دقایقی دیگر  قطع می شود  .

همه شهره[5] : این باران به صورت قطرات متوسط و ریز می بارد و گاه اتفاق می افتد که تا چند روز بی وقفه ادامه می یابد . آب های آن در زمین فرو می رود . بنابراین بهترین باران برای کشاورزی محسوب می شود . گاه براثر این بارش ، در جویباران کوچک آب جاری می شود ولی خطراتی در پی ندارد و معمولا سراسری است . آرامش این باران طوری است که در آن می توان راه رفت و لذت برد .

او نوگی: باران  ow-nowgi به بارانی گفته می شود که شدت آن تا حدی باشد که  آب پشت بام ها را در ناودان ها جاری کند .

هفه ریز: به بارانی گفته می شود که از شدت آن ، صدایی شبیه صدای فوت کردنی طولانی به گوش می رسد . این گونه باران  اگر  ادامه بیابد ، باعث خسارت به خانه ها و آب گرفتگی معابر می شود.

دهن مشکی: شدید ترین نوع باران ها این نوع است یعنی بارانی که شدت نزول آب آن به زمین شبیه باز کردن دهان مشک باشد و به جای قطره قطره باریدن ، مثل خالی کردن آب مشک ببارد . این گونه بارش ها مدت زمانشان کم و خرابیشان فراوان است .

تیره تیره: به بارانی گفته می شود که قطع و وصل زیادی دارد چند لحظه می بارد . قطع می شود و باز هم می بارد  . این نوع بارش معمولا با باد همراه هستند و رعد و برق فراوان دارند . فرق آن با پیشال پیشال در آن است که باران پیشال پیشال به آرامی می بارد ولی تیره تیره ، شدید است .

تیره ی پا خلو[6] : خَل در گویش محلی بنارآب شیرین به معنی کج است بنابراین تیره ی پا خلو به بارانی گفته می شود که به صورت مورب می بارد .

تـُپ درشتو: این باران بر خلاف باران نم و خرد است . معمولا قطرات بسیار درشتی دارد ولی دوام چندانی ندارد و اگر هم استمرار پیدا کند ، قطراتش کوچکتر و بارش آن سریع تر می شود . در بعضی وقت ها ، در ابتدای بارش باران که هنوز زمین خشک است ، باران تپ درشتو می بارد و در چنین شرایطی ، پهنی رطوبت ناشی از آن معلوم می کند که قطرات آن از حد معمول بزرگ تر است . معمولا این نوع باران ، پراکنده تر می بارد .

هفته بار : در این بارش ، نوع و یا میزان ملاک نیست بلکه مدت زمان آن مهم است و به بارانی گفته می شود که به مدت یک هفته بی وقفه ببارد . چنین باران هایی چون باعث نفوذ رطوبت در خانه های گلی می شدند ، گاه خسارت هایی نیز به روستاییان وارد می کردند.

 نکته ی زیبایی که در باورهای مردم بنار وجود دارد این است که هر گاه باران در حال باریدن باشد و آفتاب نیز بتابد ، می گویند آفتاب دارد سرش را می شوید[7] .



[1]قرآن کریم سوره ی 21 آیه ی 31

[2]   « ... میزان بارندگی و باد هایی که در فصول مختلف سال می وزد  و میزان اختلاف دما ، بارندگی در این منطقه نیز مانند دیگر نقاط استان به صورت پراکنده و اتفاقی می باشد که ممکن است در یک سال خیلی خوب ببارد و به عکس ، سال بعد اصلا نبارد . » جزوه ی تحقیق سعید الهیاری  در دوران راهنمایی  . به نقل از حاج احمد الهیاری . به طور کلی « مقدار بارندگی در کرانه خلیج فارس اصولا خیلی کم و بنا بر سال ها متفاوت است . بارندگی در آنجا بی نظم و ترتیب بوده هنگام معین و مرتبی ندارد . بعضی اوقات کم بارندگی می شود ، گاه اتفاق می افتد هیچ نمی شود . گاه بیش از حد معمول می بارد . بعضی اوقات یکی دو مرتبه می بارد  پس از آن هیچ نمی بارد . باران معمولا در آنجا با نهایت شدت می بارد ( در نقاط گرمسیر بنا به مقتضیات محیط باران بیشتر به صورت رگبار اغلب توام با رعد و برق بعضی اوقات صاعقه می بارد ( باران در برازجان بیشتر در اواسط پاییز و اوایل  و اواسط زمستان می بارد . بارندگی در آنجا نظیر بارندگی مناطق حاره دارای قطرات درشت و رگبارهای تند و غالبا با رعد و برق شدید همراه است . ... » علیمراد فراشبندی . تاریخ و جغرافیای برازجان یا سنگر مجاهدین . صفحه ی 21 .  « ... باران ، معمولا  ، از نیمه ی اول پاییز شروع می شود . ( این باران معروف به باران  فردهه یا آبان ماه است و مناسب برای کشت و زرع . ) . بارش باران ، به همان شیوه ی باریدن مناطق گرم و خشک است ، صدای رعد و برقش ( غُرتُراق ) وحشت به تن ها می اندازد  ، باران برای لحظاتی شلاق کش و دم اسبی می آید تا جایی که ناودان ها ( نوگ ها ) صدایشان در می آید . آب در شیارها ، کرزها و پای نخل ها می دود و دیگر تمام ... دوامی ندارد . مثل سرحد نیست که دو ، سه روز آرام آرام و بی صدا ببارد  تا جایی که بتوانی بی چتر زیرش قدم بزنی . ... » نصرالله احمدی . پشت بیدستان . صفحه ی 44

[3] ... و هم زمان برسند / یاس و بنفشه / « باران عید شور » و پرستو . منوچهر آتشی . اتفاق آخر . صفحه ی 72

[4] ضمنا در گویش دشتستانی به جای شست و شوی ، شست و شور به کار می رود : بشور و بپوش  به جای بشوی و بپوش .منوچهر آتشی . اتفاق آخر . صفحه ی 72  پاورقی

[5] بازیار جوان/ اسب را بست/ آسمان را نگاه کرد/دست ها سایبان چشمان گفت:/ابر سنگینی! بارانش/همه شهره ست...»منوچهر آتشی.آواز خاک . صفحه 141

[6] باران اُریب می بارد / از ابرِ تن به خاک کشانده / ( یا « ابرِ ناف هشته به خاک » آنچنان که برزگر روستای ما می گفت ) منوچهر آتشی . ریشه های شب . صفحه ی 83 ....

 

[7]در گویش بنار ، منظور از آفتاب ، خورشید است .





تاریخ : دوشنبه 98/9/25 | 4:44 عصر | نویسنده : بنارانه | نظرات ()

بنارانه

 

به گزارش خبرنگاربنارانه،نوشاد باقری عضو شورای اسلامی روستای بنارآبشیرین از سینا باقری و حسین صداقت دوتن از نوجوانان فعال روستا که در نماز جماعت و مجالس مذهبی و فرهنگی حضور فعال  دارند تقدیرکرد.

دراین مراسم که پس از برگزاری نمازجماعت مغرب پنجشنبه98/06/14درمسجدصاحب الزمان (عج)ودر حضور جوانان ،پیشکسوتان و حاج آقا حسینی(روحانی اعزامی )برگزارگردید،باقری(عضوشورا) طی سخنانی گفت:جوانان روستا امروزه باید در مراسمات حضور فعال داشته باشند بطوری که درکنار پیشکسوتان از تجربیات بزرگان درآینده نهایت استفاده را در زندگی ببرند و فردا روز الگویی برای جوانان این مرزبوم باشند امروزه نیاز هست از جوانان تجلیل و تقدیر شود .

باقری ضمن آرزوی موفقیت روزافزون برای همه جوانان روستا بخصوص این دو نوجوان عزیز گفت: در برنامه من همه جوانان از جایگاه ویژه ای برخوردار هستندو این قول را می دهم که همه جوانان با حضور فعال در مراسمات بخصوص نماز اول وقت و جماعت، هرماه از دوتن از جوانان روستا تجلیل خواهد کرد.

درادامه حاج آقا حسینی ضمن تشکر از این کار زیبا که توسط آقای باقری انجام گرفت گقت:کار شما بسیار ارزشمند بوده و باعث تشویق جوانان خواهد شد.

درپایان هدایایی که از قبل تهیه شده بود توسط حاج ابراهیم زمانی و حاج آقا حسینی تقدیم این دو عزیز شد.

 





تاریخ : شنبه 98/6/16 | 8:13 صبح | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
خبری
خبری
مراسم شب شروه عاشورایی جمعه شب98/05/18در روستای درودگاه برگزارشد.این برنامه که باهمت هیات تعزیه خوانی ثارالله این روستاوباحضوراقشارمختلف مردم متدین ومذهبی برگزارشد،تعدادی ازشروه خوانان دشتستان به اجرای برنامه پرداختند.امان اله ابراهیمی ،نواخوان همولایتی،باصدای دلنشین خود این محفل عرفانی رانور وصفایی دیگردادوحاضران رابه تحسین وا داشت.
پ ن : باسپاس ازسایت دیارجنوب بابت تصاویر

خبری

خبری
تاریخ : یکشنبه 98/5/20 | 7:56 عصر | نویسنده : بنارانه | نظرات ()

خبری

خبری

نمایش یرما ازتاریخ 10 الی 16تیرماه 98در پلاتواستادعباس زاده درمجتمع شهیدشاهینی برازجان اجراشد.دراین نمایش که بااستقبال کم نظیرهنردوستان روبرو شده بود،رضاکهنسال فرزندمحمد درنقش خوان بازی درخشانی ازخود به نمایش گذاشت تا نوید ظهوربازیگری توانا از دیاربنارآبشیرین را داده باشد.این نمایش که قراربودبه مدت 5روزاجراشود،بااستقبال خوب هنردوستان به مدت دوشب دیگرهم تمدیدشدتاتماشاگران بیشتری بتوانندازآن دیدن کنند.

به امید موفقیت های بیشتر و مدارج عالی تر برای همولایتی خوش اخلاق رضاکهنسال.

 

خبری

خبری


ادامه مطلب >>



تاریخ : دوشنبه 98/4/17 | 11:19 عصر | نویسنده : بنارانه | نظرات ()

خبری

خبری

مهندس رسول محمودی ازعکاسان خوب شهربرازجان وانجمن سینمای جوان این شهرمی باشندکه به دعوت هیات برگزاری جشن ،عکسبرداری از مراسم رابرعهده داشتند.دفترفنی مهندسی ساختمانی ایشان به نام (سیحون)درخیابان دانش آموزبرازجان قراردارد.باسپاس ازحضورپرمهرایشان،تصاویرشکارشده ایشان ازمراسم رادرمعرض دیدشما عزیزان قرارمی دهیم.

 

خبری

خبری


ادامه مطلب >>



تاریخ : دوشنبه 98/2/16 | 8:34 عصر | نویسنده : بنارانه | نظرات ()

خبری

خبری

دراین مراسم که روزچهارشنبه 98/02/11 دردبستان تک کلاسه روستا برگزارشد،دانش آموزان هدایایی به رسم قدردانی از تنها معلم فعال و زحمتکش خود(سرکارخانم شهربانوکهنسال)به وی تقدیم کردند.

پ ن : باتشکرازنوشادباقری بابت ارسال گزارش وتصویر

خبری





تاریخ : شنبه 98/2/14 | 8:52 عصر | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.