سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دین و مذهب  6   . تعزیه بخش پنجم

رنگ در تعزیه

 

درتعزیه ، رنگ جنبه ی نمادین دارد و به طور کلی رنگ سرخ ، نماد ناحق و کفر و رنگ سیاه و سبز نماد حق و اسلام است . کسی که به تعزیه خوانان می نگرد ، در وحله ی اول خواسته یا ناخواسته به رنگ ها نیز نگاه می کند و از روی رنگ لباس تشخیص می دهد که فلان تعزیه خوان چه نقشی را ایفا خواهد کرد . رنگ سرخ به اشقیا اختصاص دارد و با وجودی که سران سپاه یزید بن معاویه تعدادشان کم نبود اما در بنار ، به هرکسی که سرخ بپوشد ، شمر می گویند حتی این کلمه با وجودی که اسم خاص است ،  به صورت جمع نیز به کار می برند و مثلا می گویند شمرل (شمرها ) . رنگ سیاه ، مظلومیت اباعبدالله را نشان می دهد و سبز ، آرامش آنان را . در تعزیه ی بنار ، رنگ سبز بیشتر برای کودکان و جوانان بنی هاشمی مانند قاسم بن حسن ، علی اکبر ، طفلان مسلم و...  استفاده می شود. این رنگ در پوشش لباس عباس (ع) و در پوشش لباس امام حسین (ع) در گذشته ابدا کاربرد نداشت ولی از حداقل دو دهه پیش تا کنون ، در پوشش امام از جمله در شال یا گاهی عمامه اش و در لباس عباس در حد دستمال زیر کلاه خود و بازو بند استفاده می شود .  مهندس سعید آزاد شهرکی در فصل نامه ی  بوشهر نامه  شماره 13 چاپ بهار 1393   می نویسد : « ... در آیین تعزیه که ترسیم رخداد عظیم عاشورا در قالبی نمایشی است ، شاهد کنش هایی از سوی شبیه خوان هایی هستیم که به شکلی هنرمندانه وقایع روز عاشورا را ترسیم می کنند . در این هنگامه حتی رنگ پوشش های سپاهیان دو سوی نبرد نیز بر اساس ویژگی های شخصیتی شان انتخاب می شود. نبرد بین سبز و سرخ . همراه با موسیقی و متنی حماسی ، نمایش رزم بین سپاه حق و باطل . خیر و شر و نور و ظلمت آغاز می شودو قلب مشتاقان را ضرب آهنگی خاص به همراهی می خواند . اگر چه این رزم در نهایت منجر به شهادت امام حسین (ع) و یارانش می گردد ، اما خیل تماشاگران تعزیه ایمان دارند این شهادت مایه قوام دین و رسوایی یزیدیان در تمامی طول تاریخ تا ابد گردیده و امام سوم مسلمین قرن هاست سه گانه ی اراده ، ایمان و آزادگی را در سراسر جهان منتشر کرده است ...» همچنین استاد حسین دهقانی در همان نشریه ی نامبرده آورده است که : « ... دو رنگ فوق العاده متضاد در طراحی لباس تعزیه ی بوشهری به کار گرفته می شود ، یکی ساتن سبز براق برای اولیاء که نشان از آرامش دارد و در ضمن رنگی چشم نواز است و دیگری ساتن سرخ برای اشقیا ء که نشانه ی خشونت ، جنگ طلبی و بی رحمی است ...» . در بین این دو تفکر و دو رنگ مهم ، رنگ هایی نیز وجود دارد که بینابین است و بیشتر برای حربن یزید ریاحی و فرزند و برادر و غلامش کاربرد دارد که نشان از تردید عقیده اش دارد . حر از یک طرف فرمانده سپاه کفر است و از طرفی دیگر به پیوستن به سپاه امام می اندیشد . بنابراین حر از رنگ سبز یا قرمز استفاده نمی کند اما در عوض رنگ زرد یا آبی می پوشد تا این بینابینی مشخص شود . ادامه دارد /

توضیح : سپاس از دو بزرگوار آقایان استاد ابراهیم زمانی و داراب جعفری که یکی از اشتباهات این قلم را تذکر دادند .





تاریخ : چهارشنبه 93/8/7 | 7:49 صبح | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.