سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دین و مذهب 2  - تعزیه  - بخش اول

یکی از پر رنگ ترین برنامه های مذهبی در بنار آب شیرین ، تعزیه خوانی است تا جایی که  این مراسم ، سایربرنامه های مذهبی  را تحت الشعاع خود قرار داده و طرفداران پرو پاقرصی را برای خود به هم زده است  به گونه ای که مردم به تعزیه خوانان به دیده ی احترام خاصی می نگرند و گاه پاره هایی از لباس های بعضی از نقش ها را برای تبرک می برند یا خاک گودال قتلگاه یا قبر علی اصغر را برای تبرک و شفا بر می دارند . در دهه های گذشته ، وقتی به زمین تعزیه که آن را جاجاغ ( جای اجاق ) می رسیدند ، دمپایی را بیرون می آوردند و با پای برهنه آن زمین را طی می کردند . زمین تعزیه در سمت شمال روستا واقع بود و تا سال 1357 ، بدون وقفه و تغییر ، مراسم در آن جا اجرا می شد . پس از آن چند بار زمین تعزیه تغییر کرد به عنوان مثال یک سال به میدان حدفاصل مقابل منزل حاج حیدر نعمتی و پشت منزل ماندنی جعفری ، تغییر یافت و یک بار هم به صورت موقت به جنوب روستا و سمت شرق باغ محمد سلیمی ، مابین زمین قدیمی فوتبال و آن باغ واقع شد اما پس از آن به طور ثابت (به جز در زمستان که زمین گل آلود است ) به سمت غرب روستا انتقال یافت که به میدان امام حسین معروف شد . منظور از تعزیه و تغییرات مکان اجرای آن  ، دهه ی اول محرم است وگرنه در بنار تعزیه های دیگری نیز در مکان هایی در محوطه ی روستا برگزار می شود  . 

در زیارت برای انجام شبیه خوانی ،  عده ای ، تخم مرغ ، خرما ، آرد و سایر نذورات را  جمع می کردند و به منزل بانی تعزیه می آوردند . بانی هم سیداسماعیل فاطمی پدر سید محمد فاطمی بود که به صورت مقطعی نیز به منزل محمدجعفر گل افشان معروف به مشفر دکتر رفت و دوباره برگشت . در بنار مردم خودشان مواد لازم و آنچه که نذر می کردند را به خانه ی بانی تعزیه می آوردند . بانی تعزیه در بنار مومد بوستانی بود که به همت همسرش کربلایی زهرا دختر کربلایی خدارحم انجام می گرفت .  در روستای کلل هم علم دور می دادند و در کوچه ها می گشتند و نوحه خوانی کرده و کمک های مردمی را جمع می کردند . معمولا این اقدامات در دو تا سه روز قبل از محرم انجام می گرفت .

شبیه خوانی در دهستان زیارت سابقه ای طولانی دارد . بر اساس اسناد موجود ، در استان بوشهر ،  قدیمی ترین تعزیه ها در روستای زیارت دشتستان برگزار می شده است . به نظر می رسد که در بنارآب شیرین نیز تعزیه خوانی سابقه ی به بلندای 65 تا 70 سال داشته باشد . در قدیم انتخاب افراد برای اجرای نقش ها ی شبیه خوانی ، علاوه بر شکل ظاهری ، با روحیات باطنی  افراد نیز ارتباط داشت به این معنی که مثلا اولیا خوان ، باید از لحاظ صفات اخلاقی و خصلت های پسندیده نیز مورد قبول مردم باشد تا خواندنش بیشتر در دل ها اثر کند . البته در هیچ دوره ای نقش صوت زیبا را نمی توان انکار کرد تا جایی که امروزه صدای خوش ، معیارهای دیگر را تحت الشعاع قرار داده است . از حاجی فرزند محمد فرزند بلال  ، پدر کربلایی محمد کریم عمانی از زیارت نقل شده که گفته بود : من عصر ها در پیر (شیخ منصیر = شیخ منصور )قرآن می خواندم . روزی در آستانه ی ماه محرم متوجه شدم که کسی به صدایم گوش می دهد . وقتی که آمد ، دیدم الله کرم فرزند ملا حاجی است . گفت : حاجی ! امسال تعزیه می خوانی ؟ گفتم نمی دانم . چون محرم فرا رسید ، مرا نیز به مجلس بردند و نسخه ی سکینه را به من دادند . ادامه دارد

___________

منابع :

 گفتار حسن بی باک

گفتار طلاعوضی

گفتار محمد جعفر غلامی





تاریخ : جمعه 93/8/2 | 12:32 عصر | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.