سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نام خانوادگی بر چه اساسی انتخاب می شود؟

نام خانوادگی معمولا از چند روش پیروی می‌کرد که یکی از آنها پیشه نیاکان در یک قوم است. محل اسکان قوم و نام یا شهرت بزرگ خاندان (پدر، پدربزرگ، جد)، از دیگر شیوه‌های متداول انتخاب نام خانوادگی بوده است. گاهی هم یک نام خانوادگی بر اساس شغل یا حرفه (همچون صراف، جواهریان، پزشکزاد) یا یک ویژگی بدنی یا فیزیکی (خوش‌چهره، قهرمان) بازمی‌گشت. (منبع: سه نسل به نقل از ایسنا)

ایرانیان چگونه‌ دارای نام خانوادگی شدند؟ 

83سال از زمان اجبار به کارگیری نام خانوادگی برای اتباع ایرانی به دستور رضاشاه می‌گذرد و از آن زمان تاکنون، اسناد هویتی ایرانیان، تحولات بسیاری را پشت سر گذاشته است و امروز در حالی سالانه یک میلیون و 200 هزار شناسنامه تعویض می‌شود که ایرانیان در انتظار دریافت کارت هوشمند ملی با بهره‌گیری از آخرین فناوری‌های روز دنیا هستند.

نام خانوادگی چیست؟

نام خانوادگی، شهرت و یا فامیلی، بخشی از نام یک فرد است که نشان‌دهنده تعلق وی به یک خانواده است. پیدایش نام خانوادگی به حدود 2850 سال پیش از میلاد مسیح و برای خاندان‌های مهم و سرشناس چین باستان بازمی‌گردد.

اجباری شدن انتخاب فامیلی

ثبت نخستین سند ولایت یا شناسنامه به نام «فاطمه ایرانی» در 1297 در تهران./ اگر چه در ایران انتخاب نام خانوادگی از سال‌های انقلاب مشروطه در میان قشر روشنفکر جامعه رواج یافته بود، اما با پایان یافتن جنگ جهانی اول و در سال 1304، واحد زیرمجموعه بلدیه به «اداره» ارتقا یافت و عنوان «احصائیه» برای آن انتخاب شد. پس از آن و در زمان سلطنت رضاشاه، در سال 1313 با تصویب قانون مدنی، استفاده از القاب گذشته منسوخ و انتخاب نام خانوادگی برای کلیه اتباع ایران اجباری شد. (منبع: سه نسل به نقل از ایسنا)

به گزارش ایسنا، در نهایت و با تصویب قانون مدنی کشور در سال 1313 ثبت نام خانوادگی نیز، اجباری شد. بر اساس قانون، سرپرست خانواده باید برای خانواده خود نام‌خانوادگی انتخاب می‌کرد و نام خانوادگی تخصیص یافته از سوی وی به سایر افراد خانواده‌اش هم اطلاق می‌شد. و از آن زمان تاکنون بیش از چهار نسل از ایرانیان به این نام‌های خانوادگی خوانده می‌شوند.

به موجب ماده 997 قانون مدنی هر شخص باید دارای نام خانوادگی باشد. بموجب ماده 40 قانون ثبت احوال تغییر نام خانوادگی اشخاص منحصرا با تصویب سازمان ثبت احوال کشور خواهد بود. برابر تبصره ماده 41 قانون ثبت احوال، نام خانوادگی فرزند همان نام خانوادگی پدر می باشد.  

نام خانوادگی مختص به کیست؟

دارنده حق تقدم نام خانوادگی کسی است که برای اولین بار در قلمرو هر اداره ثبت احوال مستقل نام خانوادگی خاصی به نام او در دفاتر نام خانوادگی  ثبت و مختص او شناخته شده باشد. حق تقدم نام خانوادگی پس از فوت دارندگان آن به ورثه قانونی او منتقل می شود، دارنده حق تقدم نام خانوادگی یا وارث قانونی او بالاتفاق می توانند اجازه استفاده از نام خانوادگی خود را به اشخاص دیگر مشروط به آنکه محل صدور شناسنامه آنان یکی باشد بدهند. ضمنا دارنده حق تقدم و یا هر یک از وراث می توانند شخصی که بدون اجازه نام خانوادگی او را اختیار کرده مورد اعتراض قرار داده و تغییر نام خانوادگی او را از دادگاه بخواهند. (منبع: پایگاه نشر مقالات حقوقی حق گستر)

   بیشترین نام خانوادگی ایرانیان چیست؟

مدیر اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور گفت: فامیلی "محمدی "با 723 هزار عنوان، بیشترین نام خانوادگی ایرانیان است. همچنین "حسینی" با چهارصد و نود و شش هزار عنوان، "احمدی" با چهارصد و هفتاد هزار عنوان، "کریمی" با سیصد و پنجاه و دو هزار عنوان، ..."موسوی" با سیصدو چهل و دو هزار عنوان، "جعفری" با سیصد هزار عنوان و "قاسمی" با دویست و هفتاد هزار عنوان نیز دارای بیشترین نام خانوادگی ایرانیان است. (منبع: تابناک)- سه نسل به نقل از ایسنا)

حال نیز ذیلاً به نام خانوادگی های خانوادهایی (بر اساس فامیلی آقایان) که در بنار آبشیرین ساکن هستندو یا به شهرها و روستاهای دیگر اقامت گزیده اند به ترتیب حروف الفبا اشاره1 خواهیم کرد: -ابراهیمی. 2-امیدی زاده. 3-آذرنیوار. 4-آزاد. 5-باقری. 6-بوستانی. 7-بهروزی. 8-بی باک. 9-پرتابیان. 10-جعفری. 11-جمهوری. 12-جوکار. 13-حسن پور. 14-حیدریان. 15-خدادادی. 16-رستمی. 17-رضایی. 18-روزبه. 19-زاهدی. 20-زمانی. 21-سلیمی. 22-شجاعی. 23-صداقت. 24-صدیقی. 25-عباسی. 26-عسکری. 27-عوض بناری. 28-غلامی. 29-کهنسال. 30-محبی. 31-ممنون. 32-ناصری. 33-نعمتی. 34-نوشیروانی. 

بیشترین و تک فامیلی های بنار

 بیشترین فامیلی ها را در بنار رضایی، زمانی و شجاعی به خود اختصاص داده اند؛ در حالی که بی باک، جمهوری، جوکار، زاهدی، غلامی و ناصری از خانوادهای تک فامیلی ساکن در بنار هستند. در حال حاضر خانواده هایی که فامیلی آنها امیدی زاده، آزاد، حیدریان، خدادادی و ممنون می باشند در این روستا ساکن نمی باشند و تعداد نام خانوادگی های فعلی در بنار 29 فامیلی متفاوت است. اگر نام خانوادگی کسی را از قلم انداخته یا که در مواردی، مطلب را اشتباه به سمع نظر شما رسانده ایم از شما دوستان و بزرگواران پوزش می طلبم. /باسپاس فراوان - هم ولایتی





تاریخ : یکشنبه 90/8/1 | 10:38 عصر | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.