سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

خبری

خبری

بنارآب شیرین کجاست ؟

« استان بوشهر در جنوب ایران و با مساحتی در حدود 25359 کیلومتر مربع به صورت نوار باریکی بین خلیج فارس و کوهپایه های زاگرس قرار گرفته است . گستره ی جغرافیایی استان بین 27 درجه و 14 دقیقه تا 30 درجه و 16 دقیقه عرض شمالی و 50 درجه و 6 دقیقه تا 52 درجه و 58 دقیقه طول شرقی نسبت به نصف النهار گرینویچ است »

    شهرستان دشتستان با وسعتی برابر6150 کیلومتر مربع محدود است از طرف شمال به شهرستان های گناوه و ممسنی، از جنوب به شهرستان دشتی و تنگستان، از شرق به شهرستان های کازرون وفیروز آباد، از مغرب به شهرستان بوشهر و قسمتی از تنگستان.   دشتستان از نظر وسعت، بزرگترین شهرستان تابعه استان بوشهر است و مرکز این شهر برازجان بر سر راه بوشهر- تهران واقع است . برازجان در جلگه ای به وسعت تقریبی 2500 کیلومتر مربع قرار گرفته است و فاصله ی آن تا بندر بوشهر70 کیلومتر است. دشتستان از لحاظ طبیعی به دو منطقه مشخص و متمایز تقسیم شده است . یکی منطقه ی کوهستانی شمال شرقی و مشرق و دیگری منطقه ی هموار و جلگه ای غرب .

 


الف) ناحیه کوهستانی

 کوه هایی که از دره ی رود دالکی و شاپور در شمال دشتستان شروع شده و خود دنباله کوه گهگیلویه و کوه های ممسنی است ؛ که پس از گذشتن از مشرق برازجان، به ارتفاعات دشتی در جنوب متصل شده و پس از آن در شمال دهستان «درگاه » به وسیله ی رودخانه ی « مُند» قطع گردیده است. این ارتفاعات دنباله ی رشته کوه عظیم و معروف «زاگرس» است. کوه های دشتستان با یکدیگر و با سواحل خلیج فارس موازی ، و جهت آن شمال غربی جنوب غربی است ؛ و متعلق به دوران سوم زمین شناسی است .

 

خبری

خبری

<** ادامه مطلب... **>

 

ب) ناحیه ی هموار

   این ناحیه شامل جلگه ی نسبتاً پهناوری است که در غرب ارتفاعات « گیسکان » و در حد فاصل این رشته کوه و سواحل خلیج فارس گسترده شده است . سطح جلگه دارای شیب ملایمی است و حداکثر ارتفاع آن از دویست متر تجاوز نمی شود . حداکثر عرض این جلگه نیز هفتاد کیلومتر در حد فاصل بندر بوشهر و برازجان است . این شهرستان « با مساحتی حدود 6150 کیلومتر مربع بین 29 درجه و 16 ثانیه عرض شمالی و 51 درجه و 12 دقیقه و 30 ثانیه ی طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار دارد . » که « در مهر 1365 شمسی دارای سه بخش ، 2 شهر ، 8 دهستان و 197 آبادی بوده است . »

« الف بخش سعد آباد   ب : بخش شبانکاره      ج : بخش مرکزی

بخش مرکزی با مساحتی حدود 3707 کیلومتر مربع ، بزرگترین بخش شهرستان دشتستان است ... » 

« بخش مرکزی در سرشماری مهر 1365 دارای یک شهر ، 5 دهستان و 111 آبادی بوده که 83 آبادی دارای سکنه و 28 آبادی خالی از سکنه گزارش شده است . »

دهستان های این بخش عبارتند از : 1- دهستان بوشکان 2- دهستان حومه 3- دهستان دالکی 4- دهستان زیارت 5- دهستان گیسکان

دهستان زیارت با مساحتی حدود 92 کیلومتر مربع : از شمال محدود می شود به رودخانه ی حله . از جنوب به نوکال و تل وی ( تل واهی ) از روستاهای بوشهر . از شرق به برازجان . از غرب به رودحله و هفت جوش ( دهستان انگالی – بوشهر )

هوای آن گرم مرطوب و آب مشروب زراعی از رود حله تامین می شود . محصولات دهستان زیارت غلات و خرما می باشد و شغل اهالی زراعت ، باغداری و عبا بافی بود .

جمعیت آن در سال 1365 شمسی 4794 نفر و 819 خانوار و دارای 6 آبادی دارای سکنه بوده است .

اما طبق سرشماری سال 1385 ، جمعیت شهرستان دشتستان 226905 و در سال 1390 ، جمعیت آن 229897 نفر بوده ، وسعت آن نیز 3716 کیلومتر مربع است . 

هم اکنون این شهرستان از 6 بخش و 12 دهستان ، همراه با 8 شهر و 192 روستا تشکیل شده است :

بخش آب پخش :

شهر: آب پخش       دهستان : درواهی و دشتی اسماعیل خانی 

بخش سعد آباد :

شهر ها : سعد آباد و وحدتیه       دهستان : زیرراه و وحدتیه

بخش شبانکاره :

شهر : شبانکاره    دهستان : شبانکاره

بخش ارم :

شهر : تنگ ارم        دهستان : دهرود

بخش بوشکان :

شهر : کلمه       دهستان : بوشکان و پشتکوه

بخش مرکزی شهرستان دشتستان :

شهرها : برازجان و دالکی        

دهستان : حومه ، دالکی و زیارت

دهستان زیارت :

« دهستان زیارت طی توصیه ی مصدق السّلطنه هنگامی که والی فارس بود و در کنسولگری انگلیس واقع در بوشهر با حضور سرکنسول و آقا خان و غضنرالسلطنه تاسیس شد . » بر اساس سرشماری سال 1385 جمعیت آن 6881 نفر ( 1525 خانوار ) بوده است . مرکز این دهستان یعنی روستای زیارت در فاصله ی 15 کیلومتری غرب شهر برازجان ( مرکز شهرستان دشتستان ) و 65 کیلومتری شمال شرقی بندر بوشهر ( مرکز استان بوشهر ) واقع است .

روستاهای دهستان زیارت در ابتدا عبارت بودند از : زیارت ، بنار ، کلل ، صفی آباد ، جمیمه ، جرافی و خره گاه که چند سال بعد ، باغتاج نیز به آن افزوده شد . در دهه ی پیش ، روستاهای این دهستان عبارت بودند از : بنار آب شیرین ، چاه خانی ، چاه عربی ، جرافی ، جمیمه ، دهنو ، زیارت ، صفی آباد ، عیسوند ، کلل و گزبلند . و بر اساس آخرین آمار و اطلاعات خانه ی بهداشت و   شورای اسلامی روستای بنارآب شیرین ، هم اکنون دهستان زیارت شامل روستاهای زیارت ، بنارآب شیرین ، چاه خانی ، چاه عربی ، دهنو ، صفی آباد ، کلل و عیسوند و جمعیت آن 3916 نفر می باشد که در این میان روستای بنار آب شیرین با 100 خانوار ، دارای 363 نفر جمعیت است .

ازنکات قابل تامل ، مهاجرت جمعیت جوان بنار آب شیرین به خارج از روستا وکاهش جمعیت روستا طی سالیان اخیر و کاهش تعداد دانش آموزان مدرسه ی روستا می باشد . دانش آموزان بنار آب شیرین که در گذشته ، در هر پایه بیش از 20 نفر بودند ، در سال تحصیلی جاری ، تعدادشان از تعداد انگشتان یک دست بیشتر نیست .



- عبدالحسین کنین . جغرافیای طبیعی و انسانی بوشهر . صفحه ی 13

. محمد جواد فخرایی. دشتستان در گذر تاریخ .صفحه های 9 تا 13

- نگاهی به بوشهر . ایرج افشار سیستانی . صفحه ی 829 

- همان . صفحه ی 833

- همان . صفحه ی 836

- همان صفحه ی 836

  « سیر تاریخی روستای زیارت دشتستان » نوشته ی محمد جواد الهیاری . چاپ نشده

- برگرفته از اینترنت

- نوشاد باقری فرزند اسماعیل 14 فروردین 1397

 [10] - محمد جعفر جعفری فرزند ابراهیم بهورز مرد خانه بهداشت بنار آب شیرین بهمن 1396

 منبع : کتاب گوهری در خاک . پیشینه و تاریخ  روستای بنار آب شیرین . محل فروش : برازجان . آخر خیابان سازمانی . کتاب فروشی دشتستان

 





تاریخ : شنبه 99/2/20 | 11:16 صبح | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.