سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پوشش گیاهی      17

کشاورزی در بنار به صورت کاشت تره بار هیچگاه در بنار به صورت جدی گرفته نشد . در چند دده ی گذشته افرادی در بنار به وسیله ی تلمبه ، آب رودخانه را به زمین های کشاورزی می رساندند و حاصل بر پا می کردند ولی همه ی آن کارها بی دوام بود و دیری نمی گذشت که بساط تلمبه برچیده می شد . فردی که بیش از دیگران  دست به این اقدام می زد ، کربلایی احمد نعمتی بود که در بخش کشاورزی به صورت گسترده در این باره سخن رفته است . به همین دلیل نیز بسیاری از محصولات ، به صورت موقت در بنار کاشت می شدند که به تعدادی از آنان اشاره می شود .

بالنگ

خیار از محصولاتی است که هیچگاه کاشت آن در بنار جدی گرفته نشد . در گویش دشتستان و  بنار ، به هندوانه ، خیار  و به خیار ، بالنگ می گویند . یکی از دبیران دبیرستان های آب پخش نقل می کرد که روزی به مغازه ای رفتم و از صاحب مغازه مقداری تخم خیار خریده و در باغچه ی خانه ام کاشتم . مدتی که گذشت ، متوجه شدم که خیارها دارند به هندوانه تبدیل می شوند . در بنار ، خیار را به عنوان میوه حساب نمی کنند بلکه آن را  برای ناهار ، همراه با تلیت و در کنار کاکل یا منگک و پیاز مصرف می کنند .

کدی

کدو نیز از محصولاتی است که مانند خیار ، به صورت گاهگاهی و تفننی کاشته می شد و کسی برای عرضه به بازار ، آن را نمی کاشت . کدو چند نمونه دارد که نوع گوشتی آن با نام  « کدی » و نوع ریز آن که شبیه خیار است با نام « کدی کواو _ کباب _ »  نامیده می شود . کدی گردنی نیز در بنار کاملا ناشناخته بود .

گزر

گزر و هویج در فرهنگ بنار از هم جدا نشدنی است . این محصول نیز به طور گاهگاهی و تفننی کاشته می شد و به صورت خام به مصرف می رسید . برگ گزر سوزنی و نرم است  .

چندر

چغندر را در بنار  ارزش غذایی بالایی دارد و زنان با آن خورش ( او چندر ) درست می کنند . این گیاه نیز مانند کدو در درجه ی اول محصولات قرار داشت ولی به واسطه ی ارتباط هرروزه ی بازار برازجان و کوچه های بنار که به وسیله ی حسین بوستانی فرزند محمد باقر برقرار می شد ،  کاشت آن نیز در بنار به صورت تفننی بود . برگ چغندر پهن  است و ساقه ندارد  . 

تماته

از میان تمام محصولات صیفی در زمین های بنار ، گوجه فرنگی ( تماته ) از همه مهم تر و اصلی تر بود . اگر مزرعه ای زیر کشت حاصل می رفت ، هدف کشاورز در وحله ی اول ، کاشت تماته بود و موارد یاد شده ی دیگر ، در حاشیه قرار می گرفت بسیار محدود بود و  مصرف شخصی داشت  . برگ تماته  بریده بریده ، ساقه ی آن دارای پرز و گل آن زرد رنگ و زیباست    . 





تاریخ : جمعه 95/8/14 | 7:17 صبح | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.