سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صنایع - ادامه 2

بل :

 در دشتستان ، بَل به دو معنا به کار می رود . یکی نواری باریک در عرض تقریبی 10 تا 20 سانتیمتر متغییر که با دوختن آن نوار ، تک و برخی مصنوعات دیگر ساخته می شود . دیگر ظرفی است از برگ نخل که به آن می پردازیم .

 برای ساختن بَل ، از همان روش تَک ، استفاده می شود . تفاوت این دو در آن است که دایره ی بل را تنگ تر می سازند تا به صورت کیسه ای در آید . بلندی آن نیز بسته به نیاز بافنده است . چون کار بافتن تمام شد ، ته لوله  را می دوزند تا به شکل کیسه ای حصیری درآید . مهندس ابراهیم زمانی در قسمت هشتاد وسوم آشنایی با بنار می نویسد :

« بل  (bal ) : کیسه مانندی است که از برگ های نخل بافته می شود و ویژه حمل خرما و تنباکو است . ظرفیت هر " بل " نیم من هاشم خرما است که معادل حدود 35 کیلو گرم می شود .»

پس از آن که بل را از مواد مورد نظر پر کردند ، معمولا سر آن را با ریسمانی از لیف خرما و سوزن دلیل می دوختند تا نگهداری و  حمل آن راحت تر باشد .

بلوک :

بلوک baluk را نیز مانند بل می سازند اما برگ سبز نخل را در همان زمان چیدن ، می بافند  و پهنای نوار نیز کمتر است . بلوک کیسه ی کوچکی است که گنجایش تقریبی 2 تا 3 کیلو خارک یا رطب دارد . در دو سمت بالای بلوک ، بندی با نام « گوشه » (دسته ) قرار می دهند تا آن را به راحتی در دست بگیرند . برای ساخت بلوک ، زمانی کمتر از نیم ساعت لازم است به همین دلیل ، باغبانانی که با خود ظرفی به باغ نبرده اند ، فورا بلوکی می بافند تا بتوانند با خود رطب باغ را به خانه بیاورند . 





تاریخ : پنج شنبه 95/1/26 | 7:30 صبح | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.