سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازی های محلی          10

قطور بازی     قسمت دوم

در این مرحله  ( عروسک ) ،  بسته به اینکه بازیکن چپ دست یا راست دست باشد ، انگشت شست و میانی دست مخالف را به صورت یک طاق بر زمین می گذاشت1 و سپس سنگ ها را جلوی طاق ایجاد شده بر زمین می ریخت 2 آنگاه در حالتی که مثل دفعات قبل یکی از سنگ ها را از از زمین برمی داشت وبه هوا می انداخت 3، می بایست سنگ های روی زمین را همزمان باپرتاب سنگ به هوا با یک ضرب از زیر طاق ایجادی بگذراند (البته تک به تک). اگر در هنگام گذراندن سنگ موفق نمی شد که سنگ را با یک ضرب بگذراند ویا سنگ پرتاب شده به هوا بر زمین می افتاد، یا دستش به سایر سنگ ها می خورد ، بازیکن سوخته بود وباید رقیبش بازی می کرد واگر موفق می شد ، به مرحله بعد که « پشتک » نام داشت می رفت . در این مرحله بازیکن هر پنج سنگ را در کف یک دست خود می گرفت وبعد به آهستگی به هوا پرتاب می کرد وهمزمان پشت همان دست را زیر سنگ ها قرار می داد و سعی می کرد با پشت دست ، سنگ ها را بگیرد وپس از اینکه سنگ ها پشت دستش قرار می گرفتند ، دوباره آن ها را به آرامی به هوا می انداخت و با کف دست می گرفت . البته در زمان گرفتن سنگ ها با پشت دست ، باید حداقل دو تا از سنگ ها برپشت دست بازیکن قرار می گرفت واگر کمتر ازدوسنگ قرار می گرفت ، بازیکن سوخته محسوب می شد و اگر بیش از دو سنگ بود ودر زمانی که می خواست مجددا آنها را با کف دست بگیرد ، یکی از سنگ ها می افتاد نیز بازیکن سوخته می شد و نوبت بازی به حریفش می رسید 4. در این بازی به تعداد سنگی که در مرحله ی آخر در دست بازیکن قرار می گرفت امتیاز کسب می شد . 5

 ________

1- درچنین مواقعی ، انگشت شست روی انگشت میانی قرار می گرفت .

2- سعی می کرد چینش اتفاقی سنگ ها طوری باشد که هم به صورت پراکنده و هم به طاق دست ، نزدیک باشد .

3- قبل از برداشتن سنگ ، از حریف می پرسید « از کموش ؟ = از کدامش ؟ » و حریف نیز به سنگی که در مسیر راه ورودی به طاق بود را نشان می داد و می گفت : « از این » . او می خواست با این کارش ، باعث سوختن طرف مقابل و کسب امتیاز وی شود .  بازیکن از بین چهار سنگ باقی مانده ، سنگی را برای پرتاب کردن به هوا برمی داشت که با برداشتنش ، مسیر سنگ های دیگر برای عبور از طاق ، هموارتر گردد .

4- در این بازی که پنج مرحله داشت ، هر کس در هر مرحله ای که می سوخت ، وقتی دوباره نوبت به او می رسید ، همان مرحله ای را آغاز می کرد که در آن سوخته بود و نیازی نبود از مرحله ی اول شروع کند .

5 – از قوانین دیگر این بازی که در هر پنج مرحله می توانست وجود داشته باشد ، این بود که وقتی کسی سنگ ها را روی زمین می ریخت ، ممکن بود سنگی چسبیده و یا حتی زیر زانوی حریف قرار بگیرد . دراین شرایط ، حریف برای این که شرایط بازی را برای طرف مقابل خود دشوار کند تا مانع موفقیت بیشتر او شود ، بلافاصله می گفت : « پامه خریدم » یعنی پایم را خریدم . با گفتن این جمله ، وی پایش را جا به جا نمی کرد تا طرف مقابل نتواند آن سنگ را بر دارد و بسوزد .  





تاریخ : چهارشنبه 94/4/10 | 7:1 صبح | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.