سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هنر       27

نثر         1

نثر در بنار با نوشتن سند ازدواج و اسناد معاملات شروع شد وپس از آن ، با نامه برای کسانی که به کویت می رفتند تا کار کنند ادامه یافت . همه ی انواع نثر های اینچنینی  ، کلیشه ای بود و ارزش هنری نداشت  جز این که صاحبان این نوشته ها ، خط را به زیبایی تحریر می کردند . اسناد ازدواج را معتمدین روستا و ملا ها یا روحانیونی امثال حاج شیخ علی مظاهری می نوشتند .  

مسلم جعفری در این رابطه می نویسد : « خیلی از سندهای زمین وخانه های بنار را آخوند حاجی حقیقت رحمت الله علیه  نوشته اند . »  اما نامه خود دو نوع بود : الف : نامه های معمولی و دوستانه ب : نامه های رسمی .

نوشتن نامه های معمولی توسط افراد با سواد روستا که تعدادشان به شدت کم بود ، مرسوم بود . برای نوشتن یک نامه ی معمولی ، بسیار وقت کسی یافت نمی شد که سواد نوشتن داشته باشد .  حسن بی باک را می توان از پیشگامان نثر نویسان در بخش نامه های رسمی دانست . وی اگر چه تا کلاس ششم دبستان بیشتر ادامه نداد ، ولی دارای خطی نیکو و دانشی لازم برای رفع نیازهای مردم بود .

تعداد نثر نویسان امروز بنار آب شیرین به طور یقین کم نیستند ولی از آن جا که من از وجودشان اطلاع دقیقی ندارم ، تنها به مواردی  اشاره می کنم که بتوانم به صورت مستند نمونه هایی از آثارشان را ارائه بدهم .

حسنعلی زمانی از کسانی است که برای بنارانه گزارش ورزشی می نویسد . وی به خاطر نداشتن امکانات لازم از جمله عدم استفاده از ایمیل ، نثرهایش را از طریق دیگران ارسال می کند . لذا از شرح و بسط خیلی از نوشته ها خودداری کرده و سعی دارد به طور مختصر نکات لازم را بنویسد . مهندس ابراهیم زمانی نیز گاه گاهی نوشته هایش را در اختیار بنارانه قرار می دهد . نمونه هایی از کارهای او را در مقاله ای تحت عنوان شیوه های زندگی مردم بنار آب شیرین خوانده ایم . سهراب باقری نیز سلسله مطالبی در باره ی حافظ نوشته بود که چون آن را دراختیار نداریم ، نمی توانیم نمونه هایی از کارهای وی را بیاوریم . امان الله ابراهیمی و داراب جعفری نیز گزارش و احمد روزبه ، محب بی باک ، مسلم جعفری و ...  نیز خاطراتی نوشته و به دست ما رسانده اند که قبلا در بنارانه آمده است . محمد رضا باقری و تعدادی دیگر از دوستان ما نیز گه گاه به مناسبت های خاص ، مطالبی نوشته اند که در بنارانه آمده است    .





تاریخ : یکشنبه 94/2/13 | 10:47 صبح | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.